Terug naar blog

Zeven redenen waarom je landingspagina's schrijft

12 augustus 2019
Leestijd: 4 minuten. Het gaat goed met je bedrijf. Je hebt het druk en voldoende opdrachten. Je hebt nog een aantal offertes liggen die omgezet kunnen worden in opdrachten. De komende maanden moet je nog een aantal keukens zetten, tuinen aanleggen of woningen schilderen... Eigenlijk ben je niet veel bezig met online marketing. Want dat heb je nu niet nodig. Je adverteert in Google en op social media. En dat levert voorlopig genoeg business op. Het is alleen frustrerend dat je jouw eigen website niet vindt als je Googelt op jouw product of dienst. Dan mis je echt iets. Dat noemen we organische vindbaarheid of ook wel ‘gratis’ vindbaarheid genoemd. Maar het is een droom om morgen ineens vindbaar te zijn.  En daarom adviseren wij dan om niet te wachten met het schrijven van landingspagina’s.

Waarom zou je landingspagina’s schrijven?

Om gevonden te worden door potentiële klanten op Google Het schrijven van die landingspagina’s kost inderdaad veel tijd en energie. Het maakt niet uit of je dat zelf doet, jouw eigen marketeer landingspagina’s laat schrijven of dat je dit uitbesteed aan een externe partij. Want er moet geschreven, geschrapt en gecontroleerd worden. En wel nu, voordat jouw concurrent het doet en de beste (bovenste) plekken bezet zijn. Schrijven, controleren en plaatsen. Maar dan ben je er nog niet. Het duurt een paar maanden voordat de eerste bezoeker op landingspagina binnenkomt in Google. Aangezien Google jouw landingspagina’s moet indexeren, beoordelen en vergelijkt met andere landingspagina’s. Waarom zou je zo lang wachten op de resultaten van die landingspagina? Omdat je minstens op de eerste pagina van Google wil staan. Want wanneer kijkt iemand nu op de tweede pagina van Google… Inderdaad. Die elfde plek is niet voldoende. Maar wie succesvol gevonden wilt worden moet even in de wachtkamer. Daar heb je geduld voor nodig! Eén ding staat vast: het is het wachten waard!

Zeven redenen waarom landingspagina's het wachten waard zijn

1)   Op lange termijn leveren ze gratis websitebezoekers op

Het kost inderdaad tijd en geld om een landingspagina te schrijven. Vervolgens heeft een landingspagina maar een klein beetje onderhoud nodig. Nu betaal je Google elke keer als iemand op jouw advertenties klikt. Maar bij een landingspagina is dat niet het geval. Dat is de gratis dienst van Google. Elke klik op een landingspagina is gratis. Zo, de eerste besparing heb jij binnen.

2)   De rest van jouw website wordt door landingspagina’s ook steeds beter gevonden

Dankzij landingspagina’s gaat jouw website meer vragen van potentiële klanten beantwoorden. En dat waardeert Google. Daarom stijgt de waarde van jouw website binnen de Google zoekmachine. En dat zorgt ervoor dat jij vooral in jouw eigen omgeving beter gevonden wordt als iemand zoekt naar één van jouw diensten. Kassa, dat is het geduld zeker waard.

3)   Je bespaart op je advertentiekosten met landingspagina’s

Wat gebeurt er als iemand op Google zoekt naar hovenier Rotterdam, luxe keukenontwerper of snelle binnenschilder? Op welke pagina van jouw website komt hij dan terecht? Of wordt jouw website überhaupt niet weergegeven? Zodra jij een advertentie hebt ingezet met een goed aansluitende landingspagina scoor je bij Google en bespaar je advertentiekosten omdat jouw advertentie relevanter is. Het is belangrijk dat een willekeurige zoeker op internet op de juiste pagina terechtkomt. Wat vind je ervan als de titel van jouw websitepagina precies of bijna hetzelfde is als de zoekterm van een potentiële klant? Dan is de kans veel groter dat hij verder gaat lezen en contact gaat opnemen! Of heb je dat liever niet? De keuze is aan jou!

4)   Omdat nog steeds veel meer potentiële klanten klikken op landingspagina's dan op advertenties

Elke dag klikken miljoenen potentiële klanten op Google. Op zoek naar informatie, een specifieke dienst of een product met bepaalde eigenschappen. Nog steeds is ruim 68% van die klikken op een landingspagina. Daarom zijn jouw landingspagina's nog steeds enorm waardevol.

5)   Dankzij een landingspagina ga je nadenken over de kwaliteit van jouw website

Rome is niet in een dag gebouwd. Dat geldt ook voor jouw website. Jouw landingspagina staat hoger op Google als jouw website verder gebouwd is.
  • Schrijf je dan wel goede content?
  • Gebruik je dan wel de juiste zoekwoorden?
  • Is jouw website wel snel genoeg?
  • En klopt de technische achterkant van jouw website?

6)   Landingspagina’s spelen in op de toekomst: de invloed van Voice Search

Wie? Wat? Waar? Wanneer? Waarom? Hoe? Vragen die we steeds meer aan Google stellen. Met behulp van Voice Search. Gebruik deze woorden in de titel van een blog. Zet deze vraagwoorden in tussenkopjes van jouw landingspagina’s. En stel in elke grote alinea een vraag. Die je in dezelfde alinea of de volgende alinea beantwoordt. Gebruik regionale woorden. Zoals: in de buurt. Dichtbij. Naast. Dichtstbijzijnde. Nabij. In de omgeving van. In de regio van… Want jouw klanten maken vaak gebruik van Voice Search als ze iets zoeken waar ze op dat moment in de buurt zijn. En we adviseren zo snel mogelijk échte vragen van klanten te verzamelen. Geef duidelijke antwoorden op die vragen en zet die op een aparte pagina op jouw website. Jouw landingspagina’s met antwoorden op échte vragen worden steeds belangrijker.

7)   Landingspagina’s helpen je gevonden te worden op Google Afbeeldingen

Zijn de bestandsnamen van jouw foto’s al in orde? Landingspagina’s verplichten je bijna om al jouw afbeelding de juiste namen te geven. Je weet allang dat de foto’s op jouw website steeds belangrijker worden. Maar we zien nog heel vaak dat foto’s geen goede bestandsnaam en een juiste ALT-tag hebben. Dat betekent dat Google jouw foto niet begrijpt. Dat kan Google wel als jij belangrijke zoekwoorden nu wel gebruikt als naam van een foto. Heb jij landingspagina’s geschreven voor jouw website? Ontdek op welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden. Onderneem actie en heb vervolgens geduld met jouw landingspagina’s. Geduld is een schone zaak toch? Wanneer ga jij (weer) jouw eerste landingspagina schrijven?