Terug naar blog

Lokale online marketing niet onderschatten: 1 op de 2 zoekt lokaal in Google

16 juni 2021
‘Wees loyaal, koop lokaal.’ Je komt het wekelijks, misschien wel dagelijks tegen. ‘Mensen kennen mij wel, ik hoef niet aan marketing te doen.' 'Online marketing voor mijn winkel is niet nodig.’ Veel gehoorde reacties van verschillende lokale en regionale ondernemers. Zo nu en dan een advertentie in de lokale krant, hier en daar wat sponseren is voldoende. Niet wetende dat het belang van online vindbaarheid in Google van onschatbare waarde is. Want het aandeel mensen dat lokaal zoekt via Google is in de afgelopen jaren enorm toegenomen. 46% van de zoekopdrachten in Google is namelijk lokaal georiënteerd. Dat zet je toch aan het denken. En terecht!

Lokale zoekopdrachten beheersen het zoekgedrag in 2021.

Wist je dat maar liefst 46% van de Google-gebruikers een lokale zoekopdracht uitvoert. Dit betekent dat één op de twee op zoek is naar bijvoorbeeld een winkel dicht in de buurt. Daarnaast brengt 72% hiervan een bezoek aan een fysieke winkel binnen een straal van 5 kilometer. 18% gaat binnen één dag over tot een aankoop. De vraag is dus niet of je online vindbaar moet zijn, maar hoe je dit zo snel mogelijk kan realiseren.  

Reviews zijn niet alleen gericht op het product maar steeds vaker op de services van de lokale ondernemer

Tevreden klanten over jouw product. Dat is goed om te horen, maar als het gaat om lokale marketing dan wil een lokale potentiële klant nog liever horen hoe de service wordt ervaren. Daarom zijn reviews niet langer gebaseerd op het product, maar draait alles om de ervaring met de lokale ondernemer. Hoe is de service ervaren? Dit soort reviews zijn in het kader van lokale marketing doorslaggevend voor een bezoek aan jouw bedrijf of winkel. 

Advertenties super efficiënt, tot op de postcode nauwkeurig

Waar de gemiddelde lokale ondernemer kiest voor sponsoring of zo nu en dan voor een advertentie in de lokale krant, draait het bij lokale online vindbaarheid om adverteren via Google of social media. Bij een advertentie in de lokale krant heb je geen idee hoeveel mensen je advertentie lezen en vraag je, je misschien ook weleens af hoeveel extra omzet dit nu precies oplevert. Exacte aantallen en cijfers zijn er niet. Bij online adverteren zie je exact wat de kosten zijn, hoeveel mensen je bereikt en hoeveel omzet dit heeft opgeleverd. Het grote voordeel van online adverteren is dat je jouw advertentieboodschap ook daadwerkelijk voorschotelt aan de mensen die binnen jouw doelgroep passen. Of een zoekintentie gebruiken die relevant is voor jouw product of dienst. Mensen die niet tot je doelgroep horen krijgen de advertentie niet te zien. Dat is weer mooi aan kosten bespaard!  

Je stelt jouw doelgroep nauwkeurig samen

Heb jij een specifieke doelgroep? Jongeren of ouderen? Je stelt eenvoudig de belangrijkste demografische factoren samen om zodoende de beeldadvertenties via Social media of Google Adverteren te tonen. Weten hoe je als lokale ondernemer kunt beginnen met online vindbaarheid in jouw regio? Bekijk jouw mogelijkheden