Terug naar blog
Lokale online marketing niet onderschatten: 1 op de 2 zoekt lokaal in Google
16 juni 2021
‘Wees loyaal, koop lokaal.’ Je komt het wekelijks, misschien wel dagelijks tegen. ‘Mensen kennen mij wel, ik hoef niet aan marketing te doen.' 'Online marketing voor mijn winkel is niet nodig.’ Veel gehoorde reacties van verschillende lokale en regionale ondernemers. Zo nu en dan een advertentie in de lokale krant, hier en daar wat sponseren is voldoende. Niet wetende dat het belang van online vindbaarheid in Google van onschatbare waarde is. Want het aandeel mensen dat lokaal zoekt via Google is in de afgelopen jaren enorm toegenomen. 46% van de zoekopdrachten in Google is namelijk lokaal georiënteerd. Dat zet je toch aan het denken. En terecht!
Lokale zoekopdrachten beheersen het zoekgedrag in 2021.
Wist je dat maar liefst 46% van de Google-gebruikers een lokale zoekopdracht uitvoert. Dit betekent dat één op de twee op zoek is naar bijvoorbeeld een winkel dicht in de buurt. Daarnaast brengt 72% hiervan een bezoek aan een fysieke winkel binnen een straal van 5 kilometer. 18% gaat binnen één dag over tot een aankoop. De vraag is dus niet of je online vindbaar moet zijn, maar hoe je dit zo snel mogelijk kan realiseren.Reviews zijn niet alleen gericht op het product maar steeds vaker op de services van de lokale ondernemer
Tevreden klanten over jouw product. Dat is goed om te horen, maar als het gaat om lokale marketing dan wil een lokale potentiële klant nog liever horen hoe de service wordt ervaren. Daarom zijn reviews niet langer gebaseerd op het product, maar draait alles om de ervaring met de lokale ondernemer. Hoe is de service ervaren? Dit soort reviews zijn in het kader van lokale marketing doorslaggevend voor een bezoek aan jouw bedrijf of winkel.