Terug naar blog

Zeven tips waardoor jij zorgt dat jouw websitebezoeker jouw productpagina of dienstenpagina leest

30 juli 2019
Lees in vier minuten zeven praktische tips hoe jij zorgt voor de aandacht van jouw scannende websitebezoeker. De aandacht trekken van een potentiële klant is stap één. Maar zijn aandacht vasthouden met een goede productpagina of dienstenpagina op jouw website is pas de tweede stap. Jouw potentiële klant scant jouw productpagina of dienstenpagina binnen een aantal seconden. Wij in ieder geval wel! Want jouw potentiële klant zoekt een antwoord op de vraag: wat levert het mij op als ik deze blog lees? Want jouw websitebezoeker wil een antwoord of vragen of zoekt specifieke informatie. Heb jij deze blog ook eerst gescand? Mag je eerlijk zeggen… Lees de volgende tips scannend en pas ze meteen toe op jouw nieuwste productpagina of dienstenpagina .

1.  Schrijf van tevoren het doel van jouw productpagina of dienstenpagina

Een productpagina of dienstenpagina schrijf je niet zomaar. Je wilt er iets mee bereiken. Maar wat wil je precies?
  • Zorgen dat de pagina hoog op Google staat?
  • De lezer informeren over het onderhoud van jouw product?
  • Potentiële klanten nieuwsgierig maken naar jouw dienst?
Het doel van deze blog is onze kennis delen. Zodat jij zelf jouw productpagina of dienstenpagina kunt verbeteren.  Heel vaak schrijven we maar wat. We beginnen met schrijven. Zonder dat we weten voor wie en waarom we schrijven. Voor de scannende lezer.

2.  Denk daarna goed na over jouw actieknoppen

Met een productpagina of dienstenpagina wil jij een doel bereiken. Om dat doel te bereiken geef je duwtjes in de rug van jouw  scannende lezers. Dat doe je met behulp van actieknoppen. Je moet niet pusherig zijn. Een actieknop moet voordelig voor jouw lezer zijn. Doe dat met behulp van een inleidende zin net boven een actieknop. Een zin die vertelt wat het jouw lezer oplevert als hij klikt.
  • Vraag onze brochure aan om inspiratie op te doen.
  • Vraag een offerte aan en ontdek wat een tuinontwerp je ongeveer gaat kosten.
  • Stel je vraag als je meer wilt weten over onze fietspas.
Klik op de knop als je meer wilt weten over actieknoppen…

3.  Zorg voor concrete koppen en titels

Jouw potentiële klant houdt online niet van vaag. Hij zoekt snel de juiste informatie. Een spannende en inspirerende titel klinkt leuk. Maar een lezer haakt heel snel af als blijkt dat jouw titel heel anders dan jouw tekst is. Hoe concreet vond je de titel van deze blog? Begin het schrijfproces met jouw titel en tussenkopjes en werk daarna jouw tussenkopjes uit. Dan schrijf je niet te veel en niet te weinig.

4.  Zorg dat jouw productpagina of dienstenpagina overzichtelijk is

Wanneer is een productpagina of dienstenpagina overzichtelijk? Niet alleen als je goede tussenkopjes gebruikt. Maar ook als je:
  • Vragen stelt en beantwoordt.
  • Korte alinea’s schrijft.
  • Dikgedrukte of schuine woorden gebruikt.
  • Voordelen of nadelen in een opsomming zet.
Maar je moet ook rekening houden met de F-structuur. De F-structuur laat zien dat:
  • De tekst rechtsonder bijna niet gelezen wordt.
  • De belangrijkste informatie boven staat.
Hoe lichter hoe meer gelezen:

5.  Wees to-the-point

De eerste alinea is het belangrijkste stukje van jouw productpagina of dienstenpagina. Hier vertel je daarom een concreet en herkenbaar probleem. Maar niet te lang. Vertel wel wat details. Maar niet te veel. Zorg dat je laat zien dat jij antwoord gaat geven op de vraag van jouw lezer. Daarom moet je weten welke vragen jouw lezers hebben…

6.  Gebruik synoniemen.net

Jij weet veel over jouw producten of diensten. Maar jouw potentiële klant niet. Hij kent jouw vaktermen niet. En de scannende lezer ook niet. Gebruik daarom geen ingewikkelde termen. Leg jouw product of dienst uit zoals je doet aan een goede vriend. En weet je even niet hoe je een woord anders schrijft of beschrijft? Gebruik dan een synoniem. Lukt dat niet?   Leg jouw term dan uit in een lijst met veelgestelde vragen.

7.  Gebruik korte URL's

Uit onderzoek blijkt dat we vaker op Google klikken bij een korte dan een lange URL.

Wat zijn de verschillen tussen jouw oude en nieuwe productpagina of dienstenpagina?