Terug naar blog

Het boeit potentiële klanten niet wie jij bent, als je hun grootste pijnpunt maar oplost!

11 maart 2020
Wat doe je nu eigenlijk precies? Op een verjaardag vertellen we graag over ons werk en bedrijf, want we zijn enorm enthousiast. We kunnen uren praten over wat we doen en we laten vol trots foto’s zien van resultaten.  Op een verjaardag is dat niet erg. Maar we zien dat de meeste ondernemers dit online ook vaak doen. Op hun website en in hun advertenties vertellen veel ondernemers graag over zichzelf en hun bedrijf. Ben jij ondernemer en doe jij dat ook, dan vergeet je iets heel belangrijks! Want een nieuwe potentiële klant vindt jou en jouw bedrijf helemaal niet belangrijk! Au, dat doet misschien pijn! Maar dat is er nu wel uit. Want: waarom gaan jouw potentiële klanten Googlen?  Omdat ze een probleem hebben… En ze willen een oplossing voor hun probleem. Ze zoeken een bedrijf dat hun probleem het beste oplost, zo snel als kan en het liefst voor zo weinig mogelijk geld. Als jij alleen maar over jezelf vertelt, swipen ze door bij jouw advertentie of klikken ze je website snel weg. Weg marketingbudget! 

Zoek daarom vandaag nog uit welke pijnpunten jouw klanten hebben

We moeten daarom heel goed weten waar jouw doelgroep tegenaan loopt! Dat noemen we hun pijnpunt. Als je die pijn niet weet kunnen we nooit effectief zijn met online marketing. Een pijnpunt is een doorn in het oog van jouw potentiële klant. Ze vinden hun keuken niet mooi... Ze kunnen niet buiten zitten als het regent... Hun hypotheeklasten zijn te hoog... We houden niet van pijn en we worden er liever niet mee geconfronteerd. Pijn willen we vermijden, maar als jij de pijn benoemt, worden klanten ineens wakker en denken ze er weer over na.  Door hun pijnpunten te benoemen, triggeren we jouw doelgroep. Ze herkennen hun probleem en worden ze op de uitgedaagd om verder te kijken, te lezen of te klikken. Daarom zoeken we tijdens de intake antwoord op de volgende vraag: welke pijn benoemen potentiële klanten en welke vragen stellen ze aan tafel of als je ze in de showroom spreekt?

Beschrijf meteen daarna hoe jij die pijn oplost

Het pijnpunt benoemen is pas een eerste stap, maar daar gaat het uiteindelijk niet om. Want die pijn moet weg.  Door het pijnpunt te benoemen, trekken we de aandacht. Maar we behouden pas de aandacht als we ook vertellen hoe we die pijn wegnemen. Want potentiële klanten zoeken geen probleembeschrijving, maar een oplossing. Je lost hun pijn op met jouw product of dienst. Nu moet jij overtuigen dat jouw product of dienst de beste oplossing is en dat jij beter dan concurrenten bent.   Kun jij dat in een of twee zinnen beschrijven? Zo niet: dan adviseren we je vandaag nog het volgende te doen:
  1. Brainstormen over de pijnpunten van jouw ideale klant. 
  2. Kort en krachtig deze pijnpunten opschrijven.
  3. Vertellen waarom jouw product of dienst de beste oplossing is. 
  4. Zorgen dat ideale klanten een goede reden hebben om jouw brochure of eBook te downloaden, contact op te nemen of een afspraak te maken voor een showroombezoek. 
Wanneer ga je aan de slag?