Terug naar blog

Geen ongelezen vacatures meer dankzij online marketing

28 oktober 2019
‘Acht op de tien bedrijven krijgt vacatures moeilijk ingevuld.’Met 277.000 openstaande vacatures (blijkt uit cijfers van het CBS) hebben de meeste Nederlandse werkgevers een enorme uitdaging als ze op korte termijn een goede werknemer willen vinden. Hoe kom je als ondernemer dan wél aan goed personeel? Online marketing is een van de antwoorden.  De krappe arbeidsmarkt heeft het positieve gevolg dat voor veel werknemers en freelancers de lonen stijgen. Maar uiteindelijk heeft elke consument last van de gevolgen van de krappe arbeidsmarkt.  Ook onze klanten lopen tegen het probleem van de krappe arbeidsmarkt aan. Ze hebben veel opdrachten of projectaanvragen en komen om in het werk. Hun werknemers maken elke week te veel overuren en kunnen niet nog meer uren werken. Zelf werken ze overdag regelmatig mee met hun werknemers, waardoor ze tot laat in de avond bezig zijn met andere belangrijke werkzaamheden voor hun bedrijf. Daarom zoeken ze nieuw medewerkers, maar die zijn erg lastig te vinden.  Ze moeten door die drukte projecten uitstellen of zelfs klanten teleurstellen. Als ondernemer wil je toch voorkomen dat je nee moet zeggen tegen klanten?

Google speelt ook in op de krappe arbeidsmarkt

Online wordt er gezocht naar oplossingen om toch de juiste personeelsleden te werven in deze krappe arbeidsmarkt. Hoewel bedrijven al adverteren op Google met advertenties, speelt Google daar verder op in met de ontwikkeling van Google Jobs. Google Jobs is als het ware Shopping voor vacatures. De betaalde vacatures komen bovenaan de eerste pagina en boven de zoekresultaten te staan. Omdat ieder bedrijf kan adverteren, worden banen sites als Indeed en Nationale Vacaturebank buitenspel gezet. De verwachting is dat Google Jobs voor het einde van dit jaar wordt uitgerold in Nederland. Maar Google Jobs is slechts een van de middelen om online nieuwe werknemers te werven:

Wil je opvallen onder sollicitanten, dan moet jouw vacature in Google goed vindbaar zijn

Een goede vacature schrijven plaatsen op jouw website, Indeed en Nationale Vacature is in veel gevallen niet meer voldoende om de juiste werknemer te vinden.  Het is belangrijk dat Google goed begrijpt waar jouw vacature over gaat. Het verbeteren van jouw vacaturepagina’s voor Google is een eenvoudige stap. Als je jouw ideale kandidaat wilt bereiken, is het belangrijk om te weten hoe ze precies online zoeken. Dat betekent dat je weet welke zoekwoorden ze gebruiken in Google. Er wordt bijvoorbeeld vaker gezocht op ‘vacature online marketing’ dan ‘vacature junior marketeer’. ‘Vacature hovenier Rotterdam’ is daarnaast een zoekterm die vaker gebruikt wordt dan ‘vacature hovenier Barneveld’. In Rotterdam is het daarom belangrijk om de plaatsnaam goed te vermelden in de vacature, in Barneveld is dat minder van belang. De juiste zoekwoorden voor jouw bedrijf achterhaal je met behulp van de zoekwoordplanner van Google Zo kun je zoekwoorden het beste gebruiken op jouw vacaturepagina: in de titel, de namen van afbeeldingen (alt-tekst) en de url. Zorg voor een inleiding van ongeveer 100 woorden, waar je het zoekwoord noemt en gebruik synoniemen van het zoekwoord in tussenkopjes (Wordpress noemt dit de Koptitel 2). Daarnaast is het van belang om vragen voor Google te beantwoorden over het loon en de werkzaamheden.  Het is belangrijk dat Google de datum, de omschrijving, jouw bedrijfsnaam en de locatie van de vacature goed kan begrijpen. Daaarmee kunnen websitebeheerders helpen door te zorgen voor een goede sitemap en structured data

Maak effectiever gebruik van Google Ads

De inzet van Google Ads is het meest effectieve online marketingkanaal om kandidaten voor vacatures te bereiken. Want je bereikt alleen personen die direct zijn naar een vacature zoals die van jou.  De kandidaten die jouw vacaturepagina bezoeken, kun je gericht opnieuw benaderen met remarketing advertenties. Dat zijn specifieke advertenties die alleen bezoekers aan jouw vacaturepagina te zien krijgen, waardoor ze aan jouw vacature herinnerd worden. Deze manier van online adverteren is relatief goedkoop en vergroot de kans dat de juiste kandidaten solliciteren.

Adverteer op social media 

Uit onderzoek blijkt dat maar 12% van potentiële werknemers actief zoekt naar een nieuwe baan. Bijna de helft van alle werknemers staat open voor een nieuwe werkgever, maar gaan zelf niet op zoek naar jouw vacature. Met advertenties op Linkedin, maar ook op Instagram, kun je deze werknemers triggeren met jouw vacature.  Ten opzichte van Google is het voordeel van advertenties op social media, dat je jouw vacature target op interesses, opleiding en regio. Dat doe je visueel, eventueel met behulp van een korte video, waarin jij of jouw werknemers aan het woord zijn. Deze video’s hoeven niet duur en ingewikkeld te zijn, omdat je ze kunt maken met jouw eigen smartphone. Daarnaast kun je in de advertenties op social media een beloning uitloven voor degene die de nieuwe werknemer tagt. Je bereikt namelijk ook familieleden en vrienden van potentiële klanten. Op social media heeft jouw advertentie zo een groter bereik dan op Google. 

Waarom zou ik niet offline (blijven) adverteren?

Veel bedrijven zetten een vacature nog steeds in (regionale) kranten, tijdschriften en vakbladen. Online en offline vullen elkaar perfect aan. De beste strategie is kiezen voor zowel offline als online werving en selectie.  Het nadeel als je alleen voor offline promotie van jouw vacatures kiest, is dat je bij offline niet weet of en hoe vaak jouw vacatures gelezen worden en of je de juiste mensen bereikt. Daarnaast mis je veel goede kandidaten die jouw offline vacatures niet lezen. De doelgroep die daarnaast kranten en tijdschriften (offline) leest wordt steeds kleiner. En vergeet niet dat jouw concurrent online ook niet stilzit. 

Wil je liever gisteren dan vandaag een nieuwe werknemer aannemen?

Ga jij de strijd aan om de juiste werknemer te vinden met hulp van online marketing? Start vandaag nog met het optimaliseren van jouw vacature! Want morgen ben je misschien wel te laat en heeft jouw ideale nieuwe werknemer al ergens anders getekend... Hulp nodig bij het aannemen van een marketeer? Ook dan ben je op het goede adres.