Terug naar blog

Zonder e-mail marketing laat jij omzet liggen

25 oktober 2020
Stuur jij e-mails of een nieuwsbrief naar bestaande en potentiële klanten? Veel ondernemers doen dat niet. Ze zijn bang dat klanten afschrikt en het al snel als spam wordt gezien. Herken jij dat ook?  Maar... dat is een verkeerde aanname. Goede e-mail marketing is namelijk niet irritant. Als je maar zorgt voor de juiste informatie en niet te vaak een mail stuurt.  En vergeet niet dat je e-mails stuurt naar bestaande en potentiële klanten: mensen die geïnteresseerd zijn in jouw product, dienst of bedrijf.  In deze blog ontdek je dat je jouw omzet kunt verhogen met e-mail marketing zonder dat (potentiële) klanten je als spammer zien.  Voor onze klanten sturen wij e-mails via Mailchimp. Het maken en versturen van mailings in Mailchimp is relatief eenvoudig en je betaalt maar weinig voor de opties die jij nodig hebt. Het versturen van een maandelijkse nieuwsbrief kan zelfs gratis.  P.S. Wij versturen onze maandelijkse nieuwsbrief ook via Mailchimp.  Neem dan contact op

Waarom zou je aan de slag gaan met e-mailmarketing?

1. Mailings zijn een perfecte aanvulling op Google Ads en Facebook Ads

Vaak kopen we iets niet als we voor de 1e keer een advertentie op Facebook of Google gezien hebben. Via een mailing kun je potentiële klanten extra informatie geven over jouw product of dienst. Er zijn verschillende manieren om dat te doen, bijvoorbeeld:
  • Extra informatie over jouw producten of diensten sturen.
  • Tips en adviezen geven bij de aankoop. 
  • Maandelijks een nieuwsbrief sturen met leuke updates en acties. 
  • De nieuwste blog versturen. 
  • Ten slotte kun je soms een korting geven of vertellen over een andere leuke aanbieding/actie die je op dat moment hebt of gaat komen.
Het gaat erom dat je informatie en beeldmateriaal deelt die potentiële klanten nodig hebben om een aankoop te doen. Met jouw mailings ‘help’ je ze. Die e-mails vinden ze fijn en zien ze niet als spam.  Mailings vervangen Google en Facebook niet. Je hebt wel mailadressen nodig en die verzamel je met advertenties in Google Ads en Facebook. Maar Mailchimp is het perfecte kanaal om samen met remarketing potentiële klanten aan jouw product of dienst te herinneren.  Je kunt kiezen om specifiek de mensen van jouw mailinglijst via Facebook een advertentie te laten zien. Dit is vaak de doelgroep die klant wordt. Daarom kunnen we ook een vergelijkbare doelgroep maken: een doelgroep die erg veel lijkt op jouw klanten. Zo profiteer je dubbelop van jouw mailinglijst. 

2. Je haalt betere en goedkopere resultaten dan Google en Facebook

E-mails worden steeds beter gelezen. We lezen mails beter dan advertenties op social media en Google! Uit onderzoek van DDMA blijkt dat we nu ruim 39% van onze mailings openen. De CTR (aantal klikken/aantal mensen die de mail openen) is zelfs 7,7%. Dat is hoger dan advertenties via Google, Facebook & Instagram. En daar betaal je maar een paar tientjes per maand voor. 

3. Mailings zijn te personaliseren

Wist je dat je een mail eenvoudig personaliseert? We kunnen automatisch de voornaam of  achternaam in de aanhef of ergens anders in de mail gebruiken.

4. Mailings kun je automatiseren

Een nieuwsbrief is elke keer anders, dus die maak je elke maand opnieuw. De andere mails die je verstuurd zijn allemaal hetzelfde. Die kun je dus opnieuw gebruiken en automatisch laten versturen. Nieuwe potentiële klanten stuur je de komende twee weken automatisch 4 mails nadat ze jouw brochure hebben aangevraagd. Om de drie dagen geef je ze dan een nieuwe tip die ze helpt om te kiezen (voor jouw bedrijf of product). Dat is makkelijk: je weet zeker dat jouw e-mails verstuurd worden, zonder dat jij er iets aan hoeft te doen!  Met het gratis abonnement kun je 1 automatische mail versturen. Vanaf €15 per maand verstuur je onbeperkt automatische mails. Het exacte bedrag is afhankelijk van het aantal mailadressen dat je gaat gebruiken. 

Ik ben overtuigd. Maar hoe verzamel ik zoveel mogelijk e-mailadressen?

Voor een mailing heb je ontvangers nodig. Hoe meer, hoe beter. Dat kan op verschillende manieren:

1. Van bestaande klanten 

Vaak heb je al een klantenlijst met mailadressen. Die voeg je als eerste toe. 

2. Met een brochure (of andere weggever) op Google en Facebook 

Mensen op Google of Facebook kunnen geïnteresseerd zijn, maar nog niet al toe aan een aankoop. Ze oriënteren zich en jij helpt met goede informatie, inspiratie en tips. Die zet je allemaal in een brochure.  Heb jij een brochure? Dan geef je die via jouw website en Facebook & Instagram ‘gratis’ weg in ruil voor een e-mail adres. Facebook heeft daar zelfs een speciale advertentiemogelijkheid voor: leadformulieren.  Een kortingscode, een cadeautje of een andere weggegver geeft potentiële klanten net dat zetje om hun mailadres achter te laten. 

3. Met een brochure op jouw website

Websitebezoekers zijn geïnteresseerd, maar nog niet altijd toe aan een aankoop. Ze oriënteren zich en jij gaat ze Met behulp van een pop-up op jouw website attendeer je iedere bezoeker op jouw brochure. Je kunt ze vragen of ze jouw brochure willen aanvragen. Met een heel kort formulier, maken we het aanvragen heel eenvoudig: alleen een mailadres invullen is soms al voldoende.  Let op: het is wel belangrijk dat in jouw algemene voorwaarden staat dat ze automatisch in de mailinglijst komen en dat ze daar bij het aanvragen van jouw brochure daar toestemming voor geven. 

Ben je overtuigd en ga je aan de slag met e-mail marketing?