Terug naar blog

Zeven eenvoudige beïnvloedingstips om jouw websitebezoeker te inspireren

8 juli 2019

Leestijd: 4 minuten.

Vakantie. Lekker genieten op jouw eigen manier… Is dat wandelen met het gezin, op het strand liggen terwijl de kinderen een zandkasteel bouwen of heerlijk een boek lezen terwijl de zon op het terras schijnt? Het laatste wat je wilt is je vervelen op vakantie. Je hebt namelijk tijd genoeg tijdens de vakantie. Meer dan tijdens een gemiddelde werkweek. En in die tijd kun je nadenken. Denk dan nog eens heel even terug aan het moment dat je jouw vakantie boekte... Je hebt jouw vakantie waarschijnlijk online geboekt. Bij één van de bekende Nederlandse aanbieders. Je had niet verwacht dat je kunt leren van het online boekingsproces van jouw vakantie. Hoe heb jij jouw boekingsproces ervaren? Soepeltjes of juist verschrikkelijk? Makkelijk? Het duurde lang voordat ik een overzichtelijke en snelle boekingswebsite gevonden had. Hoe dan ook, wat jij hebt gezien kan je mee nemen naar jouw website. Wij helpen je daarbij met beïnvloedingstips. Leer daarom van de zeven praktische marketinglessen en beïnvloedingstips van online vakantieaanbieders voor jouw bedrijf! Vakantiewebsites maken heel veel gebruik van psychologie en neuromarketing. En ook jij kunt veel met verleidingstechnieken. In zeven stappen leer jij hoe Caldini in 1984 al wist hoe een website klanten oplevert. Deze beïnvloedingstips willen we jou niet onthouden:

1.   Een klant houdt niet van missen

Niemand houdt van verliezen. Dat betekent dat jouw teksten moeten vertellen wat ze mislopen als ze niet direct boeken. Enkele voorbeelden:
  • Mis de kortingsactie op ons tweede matras niet…
  • Vergeet onze midjuli kortingsweek niet in jouw agenda te zetten…
  • Loop onze gratis tips niet mis en schrijf je in voor onze nieuwsbrief vol keukeninspiratie…
  • Voorkom dat je te veel uitgeeft aan Google Ads en zet jouw fietsenwinkel niet verder dan tien kilometer in de schijnwerpers…
  • Verlies geen klanten door…
Maak je dan niet automatisch meer haast om een koopbeslissing te maken?

2.   Sociale bewijskracht van echte huidige klanten

Als er één schaap over de dam is volgen er meer. Vakantieaanbieders werken op hun website niet anders. 5 mensen bekijken op dit hotel op dit moment… Zoveel personen boekten al… Klanten gaven dit vakantiepark een… In de laatste 24 uur boekten... Heb jij daarom ook maar geboekt? Ook jouw website moet bewijzen dat anderen tevreden over jouw bedrijf zijn. En dat kan niet zonder goede Google Recensies. Hoeveel recensies heb jij al?

3.   Autoriteit van experts en keurmerken

Als de bondscoach iets zegt, dan vertrouwen we hem toch gewoon? Jij staat 100% achter jouw producten of diensten. Jij weet er bijna alles van. Als hovenier zou je gek zijn als je jouw lidmaatschap van de VHG niet benoemd. Wonen koppelen consumenten automatisch aan VT Wonen. Maar je straalt ook expertise uit als jouw hoveniersbedrijf op Tuinkeur wordt genoemd of je in de beschrijving van jouw elektrische fietsen linkt naar een test van de ANWB. En linkt jouw slaapwinkel al naar een matrassenonderzoek? We zijn allemaal gevoelig voor autoriteit in de vorm van keurmerken en certificaten.

4.   Door commitment kleine ja’tjes verzamelen

Op jouw website moet je voorzicht jouw potentiële klant meenemen en activeren. Voor een evenement in jouw winkel neem je websitebezoekers mee met een countdown op de homepage en aftelberichten op social media. Het is bijna zover. Kom alvast in de stemming en lees dit artikel of bekijk deze video. Maar ook op een landingspagina vraag je niet in de eerste call-to-action button om een afspraak te maken of een offerte aan te vragen. Een websitebezoeker heeft kleine duwtjes nodig:
  • Je vraagt in een eerste button of ze meer informatie over jouw specifieke product of dienst willen lezen.
  • In de tweede knop vraag je of ze contact op willen nemen om meer over jouw bedrijf te weten te komen.
  • Pas bij de call-to-action onderaan de pagina vraag je of ze een vrijblijvende en gratis afspraak willen maken of een offerte willen aanvragen.
Wat vind jij van de beïnvloedingstips tot op heden?

5.   Met sympathiegaan websitebezoekers je aardig vinden en waarderen

Je wilt graag positieve reacties op jouw product of dienst. Websitebezoekers moeten een warm gevoel krijgen als ze over jou lezen. Daarom moeten ze gevoel krijgen bij de mensen die werken bij jouw bedrijf. Het is daarom belangrijk dat jij jouw website een gezicht geeft met foto’s van jou en jouw werknemers. Sta jij al met jouw hoofd op de website? En staat er al een over-ons-pagina in het hoofdmenu?

6.   We zijn wederkerig omdat we kennis delen om te krijgen

De tips in deze blog zijn gratis. Als ondernemer zijn we bang om te geven. Bang dat we te veel weggeven. Want we denken alleen maar: ‘what’s in for me?’ Maar geven betekent ook krijgen. Omdat klanten iets terug willen doen met een cadeau. Geef jij al iets weg op jouw website?
  • Een blog met onderhoudstips voor de tuin.
  • Een te downloaden keukenbrochure zonder gegevens achter te laten.
  • Een vragenlijst om het juiste kussen te vinden.

7.   Unity betekent samen één

Wie heb jij het liefst als klant in de winkel? We hebben het liefst iedereen in de winkel. Maar online marketing betekent kiezen. Online kun je maar een doelgroep goed aanspreken. Meer lukt eigenlijk niet. En daarom moet je sommige potentiële klanten loslaten. Want je kunt niet iedereen te vriend houden. Maak daarom een zogenaamde ‘buyer persona’. Schrijf zoveel mogelijk kenmerken op van jouw ideale klant. Die ideale klanten ga je proberen te bereiken:
  • Want je gaat schrijven over zijn
  • Je deelt foto’s van zijn ideale badkamer op Instagram.
  • Je gebruikt woorden die hij ook dagelijks gebruikt.
Hoe ziet jouw ideale klant eruit? Zorg dat je niet te laat bent. Beïnvloed vandaag of morgen het gedrag van jouw websitebezoekers met deze beïnvloedingstips!