Terug naar blog

Zo bouw je een salesfunnel in 6 stappen

31 augustus 2021

Hoe zorg ik ervoor dat ik online leads verzamel?’ Die vraag wil je natuurlijk beantwoord hebben. Een salesfunnel bouwen levert je structureel een stroom aan leads op. Om het in te richten heb je aantal belangrijke handvatten nodig. In dit artikel geven we je 6 handreikingen om jouw salesfunnel te ontwerpen. 

De salesfunnel in 6 stappen

Stap 1: Doelstelling & Doelgroep

In stap 1 kijk je  naar de doelstelling en je doelgroep. Dit is de basis voor een succesvolle salesfunnel. Want zonder doel en een doelgroep ben je nergens: Beginvragen over je funnel. 

  • Wat levert de gemiddelde klant jou op? is dat 40, 89, 670 of 10.309 euro?

  • Wat mag een lead per stuk kosten? Is dat 5, 25, 120 of 389 euro?

  • Hoeveel nieuwe klanten krijg je nu en waar wil je naar toe? 8, 45 of 120 klanten per maand?

  • Hoeveel leads je nodig hebt per maand om aan dat aantal klanten te komen?

Vragen over je doelgroep:

1.Wie is jouw ideale klant?

  • regio

  • functie

  • leeftijd

  • interesse

2. Waar kun je jouw ideale klant vinden?

  • online of leest je doelgroep het financieël dagblad, een magazine etc.

3. Hoe kun je die persoon aantrekken?

  • Welke informatie triggert je doelgroep? Waar slaat je doelgroep op aan? Welke pijnpunten ervaren jouw doelgroepen

4. Wat zijn de verlangens van deze persoon?

  • Wat maakt jouw doelgroep gelukkig, welk obstakel kan je wegnemen door een oplossing te bieden van het probleem.

5. Wat heeft je ideale klant op dit moment nodig?

  • Ontzorging van zijn of haar ‘probleem’

Stap 2: De weggever of actie waarmee je naam + emails verzameld

Om een goede eerste indruk achter te laten zal je moeten werken met een weggever. Iets wat je overhandigt aan je lead waardoor hij zijn of haar e-mailadres of telefoonnummer achterlaat. Het moet van waarde zijn, want contactgegevens geven daar staat wel iets waardevols tegenover. Een goede weggever moet:

  • Specifiek zijn: kies één onderwerp waar je jouw weggever over gaat maken

  • Een probleem van jouw ideale klant oplossen: welk probleem heeft hij/zij en wat is de eerste stap naar een oplossing?

  • Veel waarde hebben: de informatie in de weggever moet waardevol zijn. Je moet er echt iets aan hebben. 

  • Snel te consumeren zijn: maak geen e-book van 50 pagina’s, daar heeft niemand zin in en ook geen tijd voor! 

  • Gericht zijn op een gewenst eindresultaat: wat is het resultaat die jouw ideale klant wilt bereiken? Houd daar rekening mee en verwerk dit in je weggever.

Stap 3: Landingspagina’s, content en copywriting

Bij een goede online salesfunnel behoren ook landingspagina’s, content en een stuk copywriting. Want een potentiële lead zal toch overtuigd moeten worden aan de hand van een advertentie, waar copywriting haar werk doet en op een websitepagina waar de potentiële lead zijn of haar gegevens moet kunnen achterlaten.

  1. Een zogenaamde pagina met opt-in: op deze pagina plaats je een formulier waar je je kunt aanmelden voor een weggever.

  2. De bedanktpagina: na aanmelding voor de weggever kom je op de bedankt pagina terecht. Op deze pagina vermeld je dat de aanmelding is gelukt. Je kunt deze pagina op verschillende manieren optimaliseren. De bedanktpagina dient tevens voor het meten van je conversies in je salesfunnel met behulp van Google Analytics.

  3. De verkooppagina: op deze pagina kun je je product verkopen. Een verkooppagina bestaat uit verschillende onderdelen zoals een beschrijving van het probleem, de oplossing, reviews van klanten, een koop button en de veelgestelde vragen.

Stap 4: e-mail serie om je lead te overtuigen tot aankoop

Zodra iemand zijn of haar emailadres heeft ingevuld in ruil voor een weggever(brochure of iets dergelijks) is het belangrijk om een email serie te creëren. Want na een eerste  download of inschrijving is jouw lead nog niet direct klant. Een goede variatie en logische volgerde in emails is belangrijk. Er zijn verschillende soorten emails:

  • Autoriteit e-mail: jezelf als expert neerzetten

  • Connectie e-mail: vertel een persoonlijk verhaal

  • Interactie e-mail: stel een vraag

  • Waarde e-mail: laat zien welke kennis je in huis hebt

  • Sales / content upgrade e-mail: promoot je product of bied een volgende stap aan

  • Resultaat / testimonial e-mail: laat zien welk resultaat je product geeft en hoe klanten over jouw product denken

Stap 5: Verkeer naar je salesfunnel genereren

Nu de funnel technisch gezien helemaal klaar is, wordt het tijd om verkeer (websitebezoekers) naar de salesfunnel te sturen.  Er zijn verschillende kanalen die je kunt inzetten om websitebezoekers naar je sales funnel te sturen, zoals:

  • Facebook advertenties 

  • Instagram advertenties 

  • Google advertenties

  • Google organisch

  • Gastblogs

  • Communities

  • etc. etc. 

 Bedenk waar jouw ideale klanten online zich bevinden en kies twee of drie kanalen waar je je volledig op gaat richten voor het vullen van jouw salesfunnel.  

Stap 6: testen, analyseren, optimaliseren en opschalen

Een spannend moment: hoe goed werkt de sales funnel? Nu je traffic naar de funnel hebt gestuurd, is het belangrijk om te analyseren hoe leads door de funnel lopen. 

  1. Wat is het conversiepercentage op de opt-in pagina? 

  2. Hoe goed worden de e-mails geopend?

  3. Hoeveel leads bezoeken de verkooppagina?

  4. Hoeveel klanten levert de sales funnel op?

  5. Welk kanaal werkt het beste? 

  6. Wat zijn de kosten per lead? 

  7. Wat is de CTR en CPC van de advertenties? 

Deze vragen kun je stellen om te bepalen hoe goed de funnel werkt.     Een sales funnel is nooit af. Het is belangrijk dat je de resultaten blijft analyseren om zodoende te optimaliseren Ben je tevreden over de resultaten van de sales funnel? Dan kun je gaan opschalen. Dit kun je doen door het advertentiebudget te verhogen of je doelgroep te vergroten. Wil je meer weten over het bouwen van een salesfunnel? Stuur ons een bericht