Adverteren op WhatsApp: jouw bedrijf straks direct in iemands inbox?
Groot nieuws uit de marketingwereld: Meta heeft aangekondigd dat WhatsApp Ads eraan komen. Ja, je leest het goed! Binnenkort kun je ook adverteren ín WhatsApp. Voor ondernemers die willen dat hun bedrijf opvalt precies op het moment dat klanten aan het appen zijn, biedt dit een gloednieuwe kans.
Wat zijn WhatsApp Ads?
WhatsApp Ads zijn advertenties die bedrijven de mogelijkheid geven om zichtbaar te worden op plekken waar mensen dagelijks contact houden met vrienden, familie én inmiddels ook met bedrijven. Deze advertenties worden straks onder andere vertoond in het status-overzicht (vergelijkbaar met Instagram Stories) en bij het ontdekken van kanalen en bedrijven binnen WhatsApp.
In de praktijk betekent dit: jouw bedrijf of product verschijnt straks in beeld bij mensen die actief zijn op WhatsApp. En dat voelt persoonlijker dan een advertentie in een zoekmachine of op Facebook.
Waarom is dit interessant voor ondernemers?
WhatsApp heeft ruim 2 miljard gebruikers wereldwijd, waarvan miljoenen ook in Nederland.
Het is een app die mensen dagelijks gebruiken, soms wel tientallen keren.
De drempel om te reageren is laag: klanten kunnen direct via WhatsApp contact opnemen.
De advertenties sluiten aan op de groei van zakelijk gebruik van WhatsApp, zoals klantenservice en productadvies via chat
Voor veel mkb’ers kan dit dus een directe manier zijn om in beeld te komen én laagdrempelig in gesprek te gaan met potentiële klanten.
Hoe werkt adverteren in WhatsApp?
Volgens Meta komt het adverteren via WhatsApp beschikbaar via de bestaande Meta Ads Manager. Dat betekent dat je, net als bij Instagram en Facebook, doelgroepen kunt instellen en campagnes kunt beheren. De verwachting is dat je mensen ook gericht kunt laten doorklikken naar een WhatsApp-chat met jouw bedrijf.
Dit opent deuren voor gepersonaliseerde gesprekken, snelle opvolging én hogere conversie.
Wanneer is WhatsApp Ads beschikbaar?
WhatsApp Ads zijn sinds juni 2025 aangekondigd, maar worden stap voor stap uitgerold. Houd de komende weken dus de updates van Meta en je advertentieplatform in de gaten.
Lang verhaal kort: Adverteren in WhatsApp wordt een waardevolle toevoeging aan je marketingmix. Zeker als je inzet op persoonlijk contact, snel schakelen en directe service.
Wil je straks als eerste meeliften op deze nieuwe kans? Begin dan nu alvast met het inrichten van je zakelijke WhatsApp-account en denk na over hoe jij klanten direct zou kunnen helpen via chat. Heb je hulp nodig of ben je benieuwd naar de mogelijkheden?
