Terug naar blog

Gooi geen geld weg met de verkeerde zoekwoorden

3 maart 2020
De meeste ondernemers hebben geen onbeperkt marketingbudget. Je wilt daarom het maximale uit jouw marketingbudget halen: zoveel mogelijk klanten voor zo weinig mogelijk geld. Je kunt online op vele manieren jouw klanten bereiken. Maar alle ideeën uitvoeren is simpelweg niet mogelijk.  Maar toch weten nieuwe klanten niet hoe ze hun marketingbudget op een slimme manier kunnen verdelen. Hoe doe je dat dan?  Door bij het begin van online marketing te beginnen. En dat is een antwoord te geven op de volgende vraag:

Welke woorden gebruiken potentiële klanten als ze in Google zoeken naar jouw product of dienst?

Dat is een van de eerste vragen die wij altijd stellen. Welke woorden gebruiken ze als ze jouw product/dienst nodig hebben? Hoe denk jij dat potentiële klanten jouw product of dienst in Google zoeken? Als we dit aan onze klanten stellen, krijgen we verschillende antwoorden. Maar drie dingen vallen ons bijna altijd op:
  1. De zoekwoorden die ze noemen zijn veel te breed. Een advocaat arbeidsrecht is bijvoorbeeld veel bezig met arbeidsconflicten. Maar voor hem heeft het weinig zin om gevonden te worden om het woord ‘conflict’. Voor een hovenier geldt dit ook bij het woord ‘tuininspiratie’. Wanneer iemand die woorden in Google typt, is hij niet per se op zoek naar een advocaat of een hovenier.
  2. Deze woorden hebben weinig zoekvolume. Er wordt in heel Nederland bijvoorbeeld 20 keer per maand gezocht naar keukenarchitect. Het woord keukenarchitect is in deze een goed voorbeeld. 20 x per maand wordt er gezocht naar dit zoekwoord. Door de zoekwoordenonderzoek ontdek je dat deze potentiële klant in principe gewoon op zoek is naar een keukenontwerper. Zodoende ontdek je met het zoekwoordenonderzoek alle mogelijke zoekwoorden die gerelateerd zijn aan keukenontwerper.
  3. Een verkeerde zoekintentie hebben. Je ontwerpt bijvoorbeeld prachtige design overkappingen. Maar als iemand zoekt naar een design overkapping, weet je eigenlijk nog niet wat die potentiële klant bedoelt. Want wat bedoelt iemand met ‘design’. Is een design overkapping erg mooi, enorm duur, uniek of…? 
Als je niet weet welke zoekwoorden de juiste zoekwoorden zijn, dan ga je de verkeerde landingspagina’s schrijven of geld uitgeven aan de verkeerde advertenties in Google Ads. En die investeringen kost klauwen met geld. Bedragen die je niet direct terugverdient...

Maak daarom niet de fout en weet wat potentiële klanten bedoelen als ze gaan Googlen

Daarom is een zoekwoordenonderzoek zo belangrijk. Tijdens dit creatieve proces gaan we op zoek naar alle woorden, mogelijkheden en combinaties die er zijn. Maar het is ook belangrijk dat je weet wat potentiële klanten zoeken als ze een zoekwoord in Google gebruiken. Dat noemen we de zoekintentie. Die is eenvoudig te achterhalen, door zelf het woord in Google te gebruiken. Door zelf het woord te Googlen ontdek je wat voor soort informatie gezocht wordt.  Ben je bijvoorbeeld een beveiligingsbedrijf en ben je van mening dat je vindbaar wilt zijn op beveiliger? Google eens de zoekterm. Wat zie je? Juist, vacatures. Wil jij hier tussen staan? Denk je dat jouw potentiële klant beveiliger intypt in Google? En verwacht je deze enorme concurrentiestrijd te kunnen winnen van Indeed en andere vacaturesites?  Verkoop je als slaapwinkel goede boxsprings of luxe boxsprings: weet jij het verschil? Wat is er anders als je exclusieve keukens, luxe keukens of dure keukens ontwerpt? Een zoekwoordenonderzoek geeft een helder beeld op welke zoekwoorden je wel of juist niet gevonden wilt worden. Ben je benieuwd hoe jouw potentiële klanten zoeken naar jouw producten of diensten? Laat het weten! We kijken graag met je mee hoe we het zoekgedrag kunnen achterhalen. Contact opnemen