Terug naar blog

Gratis tip: betere advertentie resultaten met vergelijkbare doelgroepen

23 juli 2020
Wie is jouw doelgroep?  Voor veel ondernemers is dat een lastige vraag. Want eigenlijk wil je iedereen bereiken. Maar toch stellen we je de vraag. Want het is belangrijk om de juiste doelgroep te bereiken, zeker als je geen onbeperkt marketingbudget hebt. Je wilt immers elke euro zo effectief mogelijk investeren.Dat geldt niet alleen voor online advertenties, maar ook voor offline.  De volgende vraag kan je verder helpen: wat zijn de kenmerken van jouw drie favoriete klanten?  Die mensen heb je toch het liefst als klant?  Om jouw ideale klanten te bereiken, krijg je hulp van Facebook. Ze helpen gratis ons met de vergelijkbare doelgroep. 

Wat is de vergelijkbare doelgroep?

De vergelijkbare doelgroep is een een kopie van jouw websitebezoekers. Het is een lijst met mensen die dezelfde kenmerken als jouw websitebezoekers hebben. Ze lijken dus op jouw potentiële klanten. Daardoor is de kans groot dat ze in interesse hebben in jouw producten of diensten.  De mogelijkheden zijn enorm. Je kunt verschillende vergelijkbare doelgroepen maken:
  1. Een kopie van alle websitebezoekers.
  2. Bezoekers die een bepaalde categoriepagina bezocht hebben.
  3. Websitebezoekers die iets in hun winkelmandje gestopt hebben.
  4. Bezoekers die de brochure gedownload hebben, een offerte aan hebben gevraagd of een product hebben gekocht. 
Het enige dat je nodig hebt zijn 100 unieke websitebezoekers per maand. Let op: hoe meer websitebezoekers, hoe beter de vergelijkbare doelgroep wordt. 

De resultaten van verschillende doelgroepen vergelijken

Levert zo’n vergelijkbare doelgroep nu echt beter resultaat op? Ja.  Helemaal als we meerdere vergelijkbare doelgroepen maken en gaan testen. We kunnen instellen dat Facebook jouw campagne budget gebruikt voor de advertentieset die het beste resultaat oplevert. Zo kunnen we verschillende doelgroepen maken en bijvoorbeeld testen welke doelgroep het meeste klikt, het goedkoopste per klik zijn of vaker een brochure aanvragen. 

Zonder de Facebook Pixel vaart niemand wel

Om vergelijkbare doelgroepen te maken, moet Facebook wel informatie over je websitebezoekers hebben. Dat is niet ingewikkeld, daar hoef je alleen maar de Facebook Pixel voor aan te maken. Je websitebeheerder kan die eenvoudig op de website zetten. 

Hoe werkt dat precies en is dat wel AVG-proof?

Facebook weet enorm veel van jouw websitebezoekers. Door al die gegevens te koppelen weten ze vaak nog meer dan we denken. Die gegevens zijn versleuteld, zijn veilig opgeslagen en krijgen we niet te zien. Maar we kunnen ze wel gebruiken. Volledig AVG dus.

Wil je meer weten over vergelijkbare doelgroepen?

Neem contact op

De extra mogelijkheden van Facebook 

Maar het houdt hier niet op. We kunnen nog twee unieke vergelijkbare doelgroepen maken:

1. Vergelijkbare doelgroep met een video

Op Facebook kun je adverteren met jouw (bedrijfs)video’s. Adverteren met een video op Facebook & Instagram levert meer resultaat op dan foto’s. En het is ook nog eens goedkoper.  Op social media kunnen we voor jouw videoadvertentie ook een vergelijkbare doelgroep maken. Zonder dat ze klikken en jouw website bezoeken. Want als iemand jouw video bekijkt zonder dat ze doorscrollen, weet Facebook dat zij interesse hebben. Daar heeft Facebook onderzoek naar gedaan. Het resultaat is een speciale doelgroep voor video’s. Thruplay noemt Facebook dat. Wanneer iemand minimaal 15 seconden jouw video bekijkt, is de kans groot dat hij klant wordt.  Als je minimaal 100 Thruplays hebt, maken we een vergelijkbare doelgroep. Ook als je dus (nog) weinig websitebezoekers hebben, kunnen we heel goed jouw doelgroep bereiken. 

2. Vergelijkbare doelgroep van de bezoekers van jouw Instagram & Facebook-pagina

Iedereen die jouw Instagram of Facebook volgt, is geïnteresseerd in jouw bedrijf. Dat mag je wel verwachten. Daarmee kunnen we ook een doelgroep maken die op deze personen lijken en dus potentieel aantrekkelijk zijn voor jouw bedrijf.