Terug naar blog

Daarom is jouw showroompagina zo belangrijk

18 september 2019
Hoe gaat het met jouw winkel? Daar kun je uren over vertellen op een verjaardag. Je vertelt vol enthousiasme over jouw producten. Om jouw woorden kracht bij te zetten, pak je jouw mobiel erbij en laat je een paar foto's van jouw showroom zien. Je laat duidelijk merken waar de kracht van jouw bedrijf ligt en wat jou uniek maakt. Maar staat die informatie samen met die foto's ook op jouw website? Dus wat je op die verjaardag vertelde en liet zien, ga jij door vertalen naar een showroompagina. Het gaat namelijk niet om de vraag of je foto’s in jouw eigen fotogalerij op jouw mobiel hebt staan. De vraag is of die foto’s al op jouw website staan.  De kracht van jouw bedrijf is het geven van goed advies. Jij onderscheidt je van landelijke ketens omdat je iedereen kunt helpen in jouw showroom. Want met jouw kennis en ervaring weet jij altijd wat jouw bezoeker nodig heeft. Omdat je in jouw showroom elke oplossing kunt laten zien en laten voelen. Je laat een showroombezoeker ervaren waarom het ene product wel geschikt voor hem is en het andere product niet. Maar veel bedrijven vergeten te laten zien waar zij goed in zijn. Alleen zijn er voldoende potentiële klanten die jouw showroom niet kennen of vinden. Hoe laat je hen dan weten wat de meerwaarde van jouw advies en showroom is? 

1. Daarom moet je zorgen dat de showroompagina centraal in jouw hoofdmenu staat

Het is belangrijk dat jouw websitebezoeker zo snel mogelijk op jouw showroompagina komt. Want jij wilt dat jouw websitebezoekers getriggerd wordt om jouw showroom ook echt te bezoeken. Maar dan moet het wel duidelijk zijn dat jij een showroom hebt. De eerste stap is een showroompagina te maken. Maar daarna moet het ook duidelijk zijn dat jij een showroompagina hebt. Stop die websitepagina niet weg in een hoekje. Nee, geef jouw showroom een podiumplaats op jouw website. De podiumplaats op jouw website is de eerste pagina (de meest linkse pagina) van jouw hoofdmenu. Maar er zijn meer tips voor jouw showroompagina:

2. Begin een video van jouw showroom op jouw showroompagina en homepage

Een goede stap in de richting is een video met een sfeerimpressie van jouw showroom. Dat hoeft niet per se een dure en ingewikkelde 3D-video te zijn. Je hebt eigenlijk alleen een goede camera op een mobiel nodig. Op onze LinkedIn-pagina zie je dat filmen niet ingewikkeld hoeft te zijn. Wandel door jouw showroom heen zoals showroombezoekers dat ook kunnen doen. Geef in de video live commentaar zoals alleen jij dat kunt vertellen. Let erop dat de video niet te veel beweegt en dat de video onscherp is.

3. Goede foto's als alternatief op een video

Een goede video is misschien te duur of te ingewikkeld voor jouw bedrijf. Gelukkig zijn goede en kwalitatieve foto’s goedkoper. Maar vaak zien we foto’s op websites die niet scherp of incompleet zijn. Dit botst natuurlijk met de kwaliteit die jij wil uitstralen. Maar ook met een nieuwe iPhone krijg je al scherpe foto's, die voldoen aan jouw kwaliteitseisen.  Dus waar wacht je op? 

4. Vertel wat de meerwaarde van een showroom bezoek is

Waarom zou jouw potentiële klant een bezoek aan jouw showroom of winkel overwegen? Wat levert het jouw potentiële klant op om naar jouw showroom te komen? De vraag is wat hij in jouw showroom kan verkrijgen en wat hij online misloopt?  Weet je niet wat je daar neer moet zetten? Denk terug aan de verjaardag.   Of schrijf reacties op van klanten die net een koop hebben gedaan en bijna jouw showroom uitlopen? Dat zijn vaak de belangrijkste argumenten en verhalen die vertellen wat een showroombezoek aan extra meerwaarde oplevert.

5. Stuur klanten met call-to-action buttons naar de showroompagina

Het liefst wil je een websitebezoeker verwelkomen in jouw showroom. Dat is het doel van jouw website: showroom bezoekers genereren. Daarom is het belangrijk dat elke pagina op jouw website wijst naar jouw showroom. Maar het is wel een enorme stap om nieuwe bezoekers die jouw bedrijf nog niet kennen, te vragen om naar jouw showroompagina te komen. Daarom is jouw showroompagina een eenvoudige tussenstap. Want zo maken ze kennis met jouw showroom, maar ze hoeven er nog niet gelijk naartoe.  Gebruik daarom goede actieknoppen die leiden naar jouw showroompagina:
  • Bekijk onze showroom online.
  • Bezoek onze showroompagina.
  • Ga naar de showroompagina.

6. Bedenk waarom potentiële klanten niet naar jouw showroom komen

Misschien heeft jouw potentiële klant te weinig tijd. Of op drukke momenten zoals de zaterdagmiddag, is hij bang om niet goed geholpen te worden. Is jouw websitebezoeker bang voor te opdringerige showroomverkopers, die niet adviseren maar per se willen verkopen.  Wat de redenen ook zijn, voorkom dat websitebezoekers daardoor afhaken. Daarom neem je die bezwaren op jouw website weg, door die bezwaren eerlijk te benoemen en te vertellen in welke mate dit wel of niet van toepassing is. 

7. Vergroot de kans met advertenties dat jouw showroom bezocht wordt

Je weet dat slechts een klein deel van jouw websitebezoekers jouw showroom bezoekt. Daarom is jouw showroompagina ideaal voor goedkope remarketingadvertenties. Je laat aan jouw websitebezoekers met een eenvoudige advertentie zien dat ze jouw showroom nog niet gezien hebben. Als ze dan klikken, komen ze op jouw showroompagina terecht. En dan is de kans groter dat ze uiteindelijk jouw showroom bezoeken. Kortom: wanneer ga jij aan de slag met jouw showroompagina?