Terug naar blog

Remarketing: goedkoop een efficiënt adverteren vanaf €1 per dag

18 juni 2020
Net als je het nieuws checkt op nu.nl is je aandacht volledig afgeleid door een advertentie van een BBQ die je net bekeken hebt. Of je ziet op Instagram ineens een video van het bedrijf langskomen waar je een afspraak mee gemaakt heb voor een veranda.  Of je nu klikte of niet, zo’n advertentie is effectief én relatief goedkoop voor dat bedrijf.  En we hebben goed nieuws: op die manier kan jij jouw bedrijf ook zien langskomen. Remarketing noemen we dat. 

Klinkt goed, maar wat is remarketing precies?

Remarketing betekent dat je een advertentie laat zien aan mensen die jouw website al bezocht hebben. Met een remarketing advertentie herinner je jouw doelgroep aan jouw producten of diensten.  Het doel van betaald adverteren is nieuwe klanten werven. Adverteren is ook niet altijd goedkoop. Maar in bijna geen enkele branche wordt iemand meteen klant, als hij voor het eerst een advertentie van jouw bedrijf voorbij ziet komen. De kracht van herhalen is niet voor niets zo belangrijk.  Remarketing advertenties zijn de beste en goedkoopste advertenties om jouw boodschap te herhalen aan mensen die jouw bedrijf, product of dienst al eerder hebben gezien.

De positieve resultaten van remarketing

Maar zorgt remarketing ook echt voor meer klanten? Het antwoord is ja. 

1. Remarketing is effectief 

Uit onderzoek van Wordstream blijkt dat de CTR (verhouding aantal vertoningen en klikken) 2 tot 3 keer zo hoog is. Daarnaast heeft bijna elke website, die remarketing inzet, een hoger conversiepercentage. Dat betekent dat meer mensen iets downloaden, een offerte aanvragen of een product kopen. Voor bijna hetzelfde advertentiebudget:

2. Remarketing is goedkoop

Het mooie aan remarketing is de prijs. Remarketing is goedkoop: we adverteren voor klanten al met een klikbudget van €1 per dag. Vanwege de lage kosten per klik, is €1 vaak al voldoende om al jouw bezoekers een mooie advertentie te laten zien. Uit onderzoek van Wordstream blijkt dat de maximale kosten gemiddeld zo’n €0,66 per klik zijn. Voor veel van onze klanten is dat bedrag nog lager. Maar dat is een stuk minder dan een klik in Google Ads zelf (gemiddeld ruim €1,25). 

3. Remarketing is visueel

Het grote verschil tussen Google Ads en remarketing zijn foto’s en videos. In www.google.nl kun je alleen adverteren met tekstadvertenties. Remarketing is altijd een combinatie van tekst en beeld.  Vaak krijgen we de vraag: moet ik daar speciaal beeld voor laten ontwikkelen? Nee, vaak niet. Meestal kunnen we daar bestaande product- of projectfoto’s voor gebruiken.  Google en Facebook zijn slim en hebben al enorm veel informatie van jouw websitebezoekers. We hoeven alleen maar goede advertentieteksten, foto’s en/of video’s te uploaden. Google en Facebook doen met hun algoritme de rest. Met behulp van dynamische advertenties zorgen zij voor de goedkoopste en meest effectieve combinaties. 

4. Geen spam

Is het budget voor remarketing te hoog? Dan krijgen bezoekers jouw advertentie te vaak te zien. Als dat gebeurt, vinden mensen je irritant en vergroten we de kans niet dat ze alsnog klant worden.  Herkenbaar? Dat voorkomen we.  Google houdt automatisch in de gaten dat websitebezoekers jouw advertentie niet te vaak zien. Bij advertenties via Facebook & Instagram houden we de frequentie zelf handmatig in de gaten. Zien bezoekers jouw advertenties vaker dan drie keer? Dan moeten we het budget verlagen of de advertentie aanpassen. Voorbeelden hiervan zijn: nieuwe teksten schrijven en/of nieuwe foto’s of video’s toevoegen. Overigens is het belangrijk om elke maand je advertenties aan te passen. Zo verhoog je eenvoudig de kwaliteit van je advertentiecampagnes. 

Zelf kiezen waar bezoekers jouw advertenties zien

Op Facebook kun je aangeven dat jouw advertenties alleen op Facebook & Instagram vertoond worden.  In Google kun je categorieën kiezen. Google heeft alleen al in Nederland 2 miljoen websites (Google Netwerk) waar jouw remarketing advertenties vertoond kunnen worden.  Soms is het slim om te kiezen. Ben je bijvoorbeeld een accountant, dan kies je ervoor om alleen op financiële websites je advertenties te laten zien. 

Verplicht: de cookiemelding en cookieverklaring

Let op: er zijn volgens de AVG twee belangrijke vereisten aan remarketing: de cookiemelding en een cookieverklaring.  Als je een website voor het eerst bezoekt, krijg je bijna altijd een pop-up te zien, die je vertelt dat de website cookies verzameld. Daar moet je toestemming voor geven en dat is volgens de AVG verplicht. Alleen dan mag je websitebezoekers een remarketing advertentie laten zien.  Een bezoeker moet namelijk kunnen kiezen of hij cookies accepteert of niet. Geeft hij geen toestemming, dan mag hij niet op jouw remarketinglijst komen. Het is daarom belangrijk dat de cookieverklaring goed is ingesteld. Vraag dit aan je webbeheerder, zodat je geen risico loopt op een hoge boete.  Ten slotte moet je op jouw website uitleggen waarom je cookies verzameld en wat je precies verzameld. Die informatie kun je het beste op een pagina zetten, de cookieverklaring. 

Je eigen remarketing advertenties 

Ga je zelf aan de slag met remarketing of heb je hulp nodig?