Terug naar blog

De juiste online marketingdoelstelling

19 augustus 2019
Jouw online marketingstrategie heeft in feite geen echte doelstelling. Of weet jij wat jouw concrete doelstellingen zijn. Je moet eigenlijk toegeven dat jouw online marketing op gevoel doet. Maar een echt goed antwoord kun je niet geven op de vraag waarom je wel adverteert en waarom je niet investeert in landingspagina’s. Gewoon, omdat je een beter gevoel had bij adverteren.  Misschien werk je nu een aantal jaar samen met een online marketingbureau. Of je bent twee jaar geleden gaan met adverteren op Google, omdat je het er tijd voor vond. En jouw online marketeer reageerde enthousiast. Daarna heb je een nieuwe website laten bouwen, want jij en jouw werknemers vonden de website er niet meer mooi uitzien. Dat kostte best veel geld, maar de website ziet er een stuk beter uit. En omdat je een goed gevoel had bij Instagram, zijn jullie sinds vorig jaar zeer actief op Instagram. En je denkt na over Pinterest… Want dat wordt veel gebruikt, maar of dit interessant is voor jouw bedrijf weet je ook niet niet zeker.  Je vindt dat jouw online marketingstrategie niet concreet genoeg is. En dat is eigenlijk niet heel gek. Want online marketing is in veel gevallen niet concreet. Concreet maken heb je zelf in de hand. Daarom is jouw volgende vraag: wat zijn goede en concrete doelstellingen voor online marketing? Denk bijvoorbeeld aan de volgende online marketingdoelstellingen. Stap voor stap werk je naar de uiteindelijk doelstelling van online marketing: meer omzet genereren met behulp van jouw website. 

1. Bovenaan op Google met een aantal zoekwoorden

Je wilt graag op een vier belangrijke zoekwoorden gevonden worden. Niet met advertenties, maar met landingspagina’s. Je weet dat je pas gevonden wordt, als jij op de eerste pagina van Google staat. Daarom is het goed om concreet tegen jouw online marketingbureau te zeggen: ik wil volgend jaar rond deze tijd op deze vier zoekwoorden op de eerste pagina van Google staan. Alleen dan kan je zeggen dat je concrete doelen hebt gesteld.

2. Meer websitebezoekers 

In dit voorbeeld heb je nu elke maand ongeveer 1.000 websitebezoekers. Je wilt graag dat dit er meer worden. Volgend jaar rond deze tijd wil je dat er maandelijks 2.000 websitebezoekers zijn. Jouw concrete marketingdoelstelling voor september 2020 is minimaal 2.000 websitebezoekers.   Maar om websitebezoekers te krijgen, moet je wel gevonden worden in Google. En daar heb je landingspagina’s voor nodig die op de eerste pagina van Google staan. Je kunt ook kiezen voor betaalde advertenties die bovenaan de eerste pagina worden weergegeven.

3. Meer showroombezoekers 

Elke week krijg je nu …(zelf in te vullen) showroombezoekers. Je wilt graag meer bezoekers in jouw winkel hebben. Ongeveer twee en een half keer zoveel. Volgend jaar rond deze tijd moet dat lukken. Want dat is realistisch als je op een goede manier online zichtbaar bent.

4. Meer downloads van jouw brochure

Elke maand wordt jouw brochure 25 keer gedownload. Websitebezoekers die jouw brochure downloaden of aanvragen, laten persoonlijke gegevens achter. Je weet dat 20% van de downloads een offerteaanvraag oplevert. Daarom wil je dat jouw brochure elke maand 75 keer gedownload wordt. Zodat jij meer offerteaanvragen krijgt: tel je winst uit!

5. Meer offerteaanvragen

Want je wilt meer brochure downloads of meer websitebezoekers, omdat je dan meer offerteaanvragen krijgt. Je weet dat je nu elke maand 2.000 websitebezoekers hebt. Elke maand krijg je 20 offerteaanvragen. 10 Offertes gaan door. De helft dus. Maar je hebt eigenlijk nog wel wat tijd over. Je zou daarom elke maand wel tien nieuwe klanten kunnen gebruiken. Daarom is jouw concrete doelstelling om volgend jaar minimaal 40 offerteaanvragen per maand te krijgen. Voor een verdubbeling van jouw offerteaanvragen, is het nodig dat we het aantal websitebezoekers verdubbelen. Uit het voorbeeld hierboven betekent dit dat jij van 2.00o naar 4.000 bezoekers per maand gaat om 40 offerte aanvragen te ontvangen. Aan de hand van dit voorbeeld betekent dat jij het aantal offertes dat doorgang vindt verhoogt naar 20.

6. Meer omzet genereren

Je hebt een winkel, maar je verkoopt ook producten via jouw webshop. Die webshop levert nu nauwelijks iets op. Met Google Shopping wil je hier verandering in brengen. Je doelstelling is om voor elke €500 klikbudget ongeveer €3.000 omzet per maand te genereren. En als blijkt dat gehaald wordt, wil je dat een investering van €1.000 een omzet van €6.000 oplevert.  Hoe concreet maak jij jouw nieuwe online marketingdoelstelling? Wil je sparren over jouw marketingdoelstellingen? Neem even contact op