Terug naar blog

5 online marketing tips om flinke stappen te maken in coronatijd

23 maart 2020
Wederom worden we 'overvallen' door corona. Daar waar we dachten, dat overkomt ons geen tweede keer, zijn we terug bij af. Dit betekend een onzekere tijd. Voor hoelang? Geen idee. Wat we wel weten? Tijd om niet stil te gaan zitten, maar je vooral bezig te houden met 'hoe ben ik vindbaar in Google?' en 'hoe bereik ik mijn doelgroep in deze tijd?' Op lange termijn zijn de economische gevolgen niet te voorspellen. Op korte termijn zullen we allemaal een stapje terug moeten doen. We kunnen dus (tijdelijk) geen terrasje meer pakken, kunnen niet uit eten of naar het zwembad. We zullen wederom weer allemaal (als dat mogelijk is) thuis moeten gaan werken. Toch geeft deze periode ook weer een grote (nieuwe) kans voor ondernemers. Want in deze weken gaan consumenten zich oriënteren op jouw producten of diensten. De aankoop doen ze dan niet direct, maar wel zodra het weer kan, als we het coronavirus enigszins weer onder controle hebben. Bij de eerste golf zagen we dit direct terug: de aanvragen van brochures en informatie nam toe, terwijl het aantal contactaanvragen daalde.  We gaan onze tijd weer veelal thuis doorbrengen en hebben daardoor tijd over. Tijd over om te oriënteren. Dus hier liggen de mogelijkheden voor jouw bedrijf. Het zoekverkeer van Google gaat weer veranderen. We hebben namelijk ook meer tijd om te vergelijken en te bekijken. De keuze maken we misschien al, maar uitgeven doen we later.  Zorg daarom dat jouw doelgroep je nu online kan vinden én dat je ze overtuigd. Zodat ze je meenemen in hun oriëntatie en aan jou denken als ze hun aankoop straks doen!  Het is dus belangrijk dat je nu door oriënterende consumenten gevonden wordt. We hebben vijf tips voor je om daarmee aan de slag te gaan. 

1. Maak een goede online showroompagina 

Fysieke afspraken gaan minder vaak door. Dus moet je een alternatief bedenken.  Heb je een showroom? Zorg dan dat je online je showroom kunt laten zien. Maak een video of maak foto’s van je showroom en maak een showroompagina! Ga je normaal naar de klant toe voor een intake? Maak dan nu een pagina aan waar ze eenvoudig een online of telefonische/video intake kunnen inplannen.  Laat je inspireren door de showroompagina Van van Ee, die in korte tijd is opgezet. 

2. Ga korte video’s voor social media maken

Veel ondernemers die we spreken willen wel iets met video doen, maar weten niet zo goed wat en durven er niet goed mee aan de slag te gaan. Maar juist nu is video hét middel om potentiële klanten te bereiken!  Zorg dat je korte video’s gaat maken van ongeveer 15 tot 30 seconden lang. Vertel hierin over een dienst, geef een productrecensie of geef tips waar de consument naar moet kijken. Zorg dat deze video’s niet pushen en verkoopgericht zijn. Deel deze video’s op je social media kanalen en gebruik ze voor social media advertenties. Kies voor de doelstelling ‘bereik’, zodat je zoveel mogelijk mensen uit jouw doelgroep bereikt voor zo weinig mogelijk geld. 

3. Ga aan de slag met Google Ads

De verwachting is dat de kosten per klik op een advertentie in Google wederom dalen. Want veel Google Ads-campagnes worden op een laag pitje gezet. De vraag, het aantal zoekopdrachten van jouw doelgroep, blijft of stijgt zelfs. Maar het aanbod advertenties daalt. En dat is positief voor de klokprijzen in Google. Focus je op je belangrijkste dienst(en) of producten. Die kun je met een relatief klein budget goed onder de aandacht brengen. 

4. Begin (opnieuw) met bloggen

Wellicht ga je meer tijd over houden. Deze tijd kun je goed gebruiken door na te denken over bloggen. Hoe je dat doet? Volg dit concrete stappenplan: 
  1. Schrijf de vragen op die je nu van klanten krijgt, maar ook die je in het verleden kreeg. 
  2. Maak een contentkalender voor de komende maanden (of tot het einde van het jaar). Een goed idee is om voor elke week een blog in te plannen. Dit doe je gewoon in Excel of Google Spreadsheets. 
  3. Ga schrijven. Schrijf korte blogs van ongeveer 300 woorden, dat is al voldoende. 
  4. Deel ze op je social media. Plan ze met een tool als Hootsuite in, zodat je er de komende weken niet meer over na hoeft te denken en ze niet vergeet te posten! 

5. Herschrijf je website teksten

Je website is je visitekaartje. Jouw website moet er tip top uitzien en je kunt jouw website eenvoudig verbeteren. Hier aantal handvaten:
  • Vertel je in de eerste zinnen van jouw homepage welk probleem je van klanten oplost? 
  • Kloppen je dienstpagina’s of productpagina’s nog? Ontbreken er nieuwe diensten of producten of moet je diensten of producten verwijderen? 
  • Heb je nog nieuwe projecten die je kunt toevoegen?
  • Klopt het verhaal over jouw bedrijf nog, staan alle werknemers erop en staan er persoonlijke foto’s bij? 
  • Mis je nog andere pagina’s? 
Zo. Volgens ons heb je nu online huiswerk zat. Kun je daarmee aan de slag?