Terug naar blog

On-page SEO

10 december 2019

On page SEO: verhoog de waarde van jouw website met kleine verbeteringen

Wist je dat 80% van de pagina’s in de top 10 van Google meer dan 2 jaar oud zijn? Dat blijkt uit onderzoek van Ahrefs. Scoren in Google heeft dus tijd (en dus ook energie) nodig.  We horen regelmatig van bedrijven die een nieuwe website hebben, dat ze verbaasd zijn dat hun website nog steeds niet oplevert. Dat komt omdat een nieuwe website er heel mooi uit kan zien, maar dat een strak website design niet direct invloed heeft op jouw posities in Google. Scoren in Google kost tijd en geld.  Google moet begrijpen waar jouw website over gaat. Om Google te helpen, adviseren wij jouw websites te verbeteren voor Google. Het verbeteren van jouw websitepagina’s noemen we on-page SEO. Samen met het actualiseren van content, is on-page SEO het eenvoudigste en goedkoopste middel om hoger in Google te komen.  Dat kost veel tijd, geld en geduld. Toch adviseren wij om het te doen.  Volgens Google heeft het geen invloed en is het zelf ‘een leugen’ dat het verbeteren van websitepagina’s invloed heeft op jouw positie in Google. Maar onderzoek en onze ervaring wijst keer op keer uit dat jouw website hoger in Google staat als je de inhoud van jouw pagina’s goed aanpast. Bij het verbeteren van content, pas je de inhoud van jouw pagina aan, op basis van (nieuwe) vragen die potentiële klanten online en offline aan jouw bedrijf stellen.   Toch adviseren wij om het te doen.  Denk bij bij het actualiseren van jouw content aan een kortingsactie, die geldig was tot afgelopen maand. De websitepagina heb je verwijderd, want die korting geldt niet meer. Maar daarna vergeet je dat je de actie noemde op jouw landingspagina. Een websitebezoeker vind je in Google en klikt door op de knop om jouw actie te bekijken. Hij baalt, want die actie geldt niet meer, waardoor hij op een verkeerde pagina terechtkomt. Jij baalt, want nu wordt die persoon sowieso geen klant. 

On page SEO is eigenlijk net zo eenvoudig 

On-page SEO is niet ingewikkeld. Je kunt jouw content eenvoudig verbeteren door:

1. Een slechte tussenkop aan te passen

Uit onderzoek van Brandfirm blijkt dat anno 2019 slechte pagina titels en (tussen)koppen op de website een van de grootste on page SEO-fouten van grote webshops is. Heb jij een Wordpress website, dan is het eenvoudig om jouw belangrijkste zoekwoorden te noemen in de zogenaamde H1, H2 en zelfs H3. Het is bewezen dat pagina’s met goede tussenkopjes hoger in Google staan.  Goede tussenkopjes zorgen er trouwens ook voor dat jouw websitepagina een stuk lekkerder leest.  Het is niet meer nodig om een zoekwoord letterlijk in de tekst te benoemen. Bij exclusieve keuken Utrecht is exclusieve keukenwinkel in Utrecht gelijkwaardig en begrijpt Google wat je bedoelt. Net zoals je het woord luxe ook prima kunt gebruiken. 

2. Afbeeldingen de juiste naam te geven

Maak je regelmatig screenshots? Een screenshot krijgt dan bijvoorbeeld de naam schermafbeelding 2019-11-18 om 11.12.05. Als dat de naam is van een afbeelding op jouw website, begrijpt Google niet wat jij bedoelt. Zorg dat de afbeeldingen die je upload naar jouw landingspagina op jouw laptop of Macbook al de juiste naam krijgen. Dat is het zoekwoord (of een synoniem) van de landingspagina, als fietsenmaker Amersfoort of exclusieve badkamer Utrecht

3. Zoveel mogelijk naar jouw belangrijkste pagina’s te linken

Welke websitepagina is voor jouw website het meest van belang? Dat kan de pagina van jouw een van jouw diensten of producten zijn. Is dat een pagina die de meeste websitebezoekers oplevert of een pagina die zorgt voor veel van de contactaanvragen? Welke pagina dat ook is, je moet Google duidelijk maken dat die websitepagina jouw belangrijkste pagina is. Dat doe je door zoveel mogelijk andere pagina’s van jouw eigen website naar die pagina te laten linken.  Zorg daarnaast dat er op die belangrijkste pagina weinig interne links naar andere pagina’s gaan. Want door al die links naar andere pagina’s, maak je het Google onnodig ingewikkeld.  Moz, een van de grootste specialisten van de wereld op gebied van SEO, geeft je de volgende vraag mee: is de link op de pagina relevant en voegt de link iets toe aan het gebruiksgemak van de websitebezoeker? Zo niet: dan mag je de link voor SEO verwijderen. 

4. De snelheid van jouw meest-bezochte pagina’s apart te verbeteren

We weten allemaal dat het belangrijk is dat een eigen website snel is. Want wat doe jij wanneer je Googelt en de website waar je op klikt is erg traag, terwijl het niet aan jouw Wifi of 4G ligt? Google vertelt opnieuw hoe belangrijk ze snelheid vinden, want over een tijdje laten ze in Chrome zien als jouw websitepagina niet snel genoeg laadt. Het kan zijn dat je website in het algemeen snel genoeg is, maar dat belangrijke landingspagina’s wel traag zijn, door bijvoorbeeld een video, veel afbeeldingen of door een configurator. Test daarom met de hun eigen speedtest of belangrijke landingspagina’s volgens Google een voldoende scoren en dus binnen een aantal seconden geladen zijn.  Is dat niet het geval, kun je afbeeldingen eenvoudig smushen. Smushen betekent dat je jouw afbeeldingen en andere bestanden kleiner maakt, die door de fotograaf of Photoshop misschien wel 20 MB geworden zijn. Dit kun je eenvoudig in Wordpress zelf doen.  Lazy load is daarnaast een manier om een pagina sneller te laten laden. Dat betekent dat je afbeeldingen en video’s niet meteen laat laden, maar pas als een websitebezoeker gaat scrollen. Tijdens het lezen van jouw websitepagina heeft de bezoeker minder last van de laadsnelheid. Dit kun je eenvoudig doen met de eenvoudige plugin Lazy Load. Daarnaast kan jouw website beheerder je hier ook goed mee helpen.  

Leer van Google.com 

Zelfs een snelle website kan sneller. Kijk maar eens wat Google Pagespeed over zijn eigen website zet. Google kan op mobiel nog iets verbeteren.