Leestijd: 5 minuten
Je wilt jouw online marketingactiviteiten vanaf september uitbreiden. Meteen na de zomervakantie wil je gaan knallen. Jouw website ziet er strak en piekfijn uit. Maar je scoort er onvoldoende mee. Je krijgt weinig bestellingen of aanvragen. En je ziet jouw bedrijf niet zichtbaar staan als je de belangrijke zoekwoorden op Google intypt. Jouw website is gewoon onvindbaar. Terwijl je weet dat er kansen genoeg liggen. Want jij biedt producten of diensten aan waar voldoende vraag naar is. Dus de vraag is niet of je meer met marketing gaat doen. De vraag is of je daarom kiest voor een eigen marketeer of jouw online marketing toevertrouwt en uitbesteedt aan een online marketing bureau?
Jij weet het niet meer. Wat is de beste keuze?
Een eigen online marketeer versus een online marketingbureau
Het is je al duidelijk dat je meer met online marketing wilt doen. Maar marketing is niet jouw vakgebied. Je hebt onvoldoende kennis en nauwelijks zelf ervaring met online marketing. En intern is er eigenlijk ook niet iemand die de juiste marketingkennis heeft.
De afgelopen jaren heb je al ervaring opgedaan met verschillende marketingbureaus. Maar dat verliep niet altijd flexibel. Dat kostte meer tijd en geld dan het opleverde. En daarom twijfel je: hoe nu verder?
Je zit in dubio. Ga ik opnieuw werken met een online marketingbureau of neem ik het risico niet en zet ik een vacature online voor een eigen marketeer?
Maar je kunt niet de juiste keuze maken als je de voordelen en de nadelen van een eigen marketeer en een online marketingbureau niet goed voor ogen heb…
Een eigen marketeer versus een online marketingbureau: wat is de beste keuze voor mijn winkel of bedrijf?
1. Zelf een marketeer in dienst nemen
Je zet een vacature online. Daar komen marketeers op af. Elke marketeer heeft een specialisme. De een schrijft goed en eenvoudig. De ander haalt goede resultaten met social media. En de derde marketeer is specialist in adverteren op Google.
Een allround marketeer met ervaring kan vaak alle drie een beetje. Maar die ervaren specialist is onbetaalbaar. En die bestaat eigenlijk niet. Want niemand kan goed adverteren, schrijven en snapt social media helemaal.
Dus kies je voor een startende marketeer. Want zijn loon past in jouw budget.
Toch ga je de uitdaging aan. Want je kunt die marketeer intern opleiden. Je kunt hem al jouw marktkennis en productkennis leren. En vertelt hem alles over jouw showroom en ideale klanten.
Je zet jouw marketeer breed in. Hij helpt in de showroom als het druk in de winkel is. Of je vraagt hem vandaag om een aantal offertes te maken. Zo ontlast hij je enorm.
Maar dan ontdek je dat hij niet de kennis en ervaring heeft om alle online marketingmiddelen voor jouw bedrijf in te zetten. Hij is handig maar op marketinggebied weinig resultaat.
Een eigen marketeer heeft dus voordelen en nadelen. Waarom zou je dan wel of niet kiezen voor een eigen marketeer?
Om deze redenen kies je wel voor een eigen marketeer
- Hij heeft 40 uur per week tijd voor jouw winkel of bedrijf.
- Jouw eigen marketeer is direct bereikbaar en persoonlijk aanspreekbaar.
- Je kunt hem vakinhoudelijk goed opleiden.
- Je kunt hem andere belangrijke operationele taken laten uitvoeren.
- Hij kan zowel online als offline marketingtaken uitvoeren.
- …
En om deze redenen kies je niet voor een eigen marketeer
- Je moet hem 40 uur per week betalen.
- Hij heeft geen marketingcollega’s om van te leren en mee te overleggen.
- Een interne marketeer ontwikkelt automatisch een tunnelvisie op jouw bedrijf.
- Een eigen marketeer is vooral operationeel gericht en mist een strategische visie.
- Hij is niet gefocust op online.
- Jouw marketeer heeft onvoldoende kennis van alle onderdelen van online marketing om die goed in te zetten voor jouw bedrijf.
- …
2. Online marketing uitbesteden aan een online marketing bureau
Een goed online marketingbureau heeft verschillende specialisten in dienst. Je verwacht een vast contactpersoon. Maar je wilt wel dat jouw online marketingkanalen beheerd worden door een vakspecialist.
En dat is het grote voordeel. Want de juiste SEA-specialist adverteert voor jou op Google en je komt in contact met een online tekstschrijver.
Het enige nadeel is dat je regelmatig inhoudelijk feedback moet geven aan jouw online marketingbureau. Je moet ze goed op de hoogte houden van interne veranderingen en brancheontwikkelingen. Ze weten niet alles van jouw producten of diensten. Maar na een korte briefing zijn ze weer op de hoogte.
Die nadelen wegen niet op tegen de voordelen van een online marketing bureau
- Want een marketingbureau heeft voor elke marketingdiscipline een specialist.
- Je hoeft niet om te kijken naar jouw online marketing.
- Jouw online marketing wordt strategisch uitgestippeld en operationeel uitgevoerd.
- Ze halen meer resultaten voor dezelfde investering.
- Ze kijken creatief en onafhankelijk naar jouw bedrijf.
- …
Al er zijn ook redenen om niet voor een online marketing bureau te kiezen
- Als gedetailleerde productinformatie erg belangrijk is binnen jouw branche.
- Wanneer je marketing niet uit handen durft te geven.
- Op het moment dat je morgen resultaat van een online marketingbureau verwacht.
- Als je offline marketing belangrijker vindt dan online marketing.
- …
Heb jij nu voldoende informatie om weloverwogen een keuze te maken tussen een eigen online marketeer of een online marketingbureau?
Wat kost een marketeer en wat kost een online marketingbureau?
Een marketeer zonder (veel) ervaring verdient gemiddeld
€2.500. Een marketeer met tien jaar ervaring verdient ongeveer €4.500. Hij kost al heel snel meer dan een halve ton per jaar! Voor dat bedrag kun je ook veel effectieve uren bij een online marketingbureau inkopen.
Trek je nu ook de conclusie dat het financieel niet uitmaakt of je investeert in een eigen marketeer of een online marketingbureau?
Waar kies jij voor?
Welke voordelen zijn voor jou het meest belangrijk? Kies niet de investering die jou het meeste kost, maar de investering die jou het meeste oplevert.