Terug naar blog

Lokale online vindbaarheid voor fysieke winkels

4 juni 2019
Wil jij meer klanten die in de buurt van jouw winkel wonen in jouw showroom krijgen? Dat lukt met deze negen praktische tips! Jij hebt geen saaie en alledaagse winkel. In jouw stenen winkel verkoop jij gevoel. Daar gaat het om. Jij bent anders dan een goedkope webshop. Het aanraken van jouw producten. Het voelen. Zien. Bijna ruiken. Horen. Jij spitst alle zintuigen. Jij biedt zoveel meer dan online concurrenten. Die ambiance. De fantastische sfeer die er ook is in voetbalstadions. Winkelbezoekers worden supporters. Die smullen van jouw showroom. Jouw product willen ze real life meemaken. Ze genieten van jouw advies dat écht eerlijk is. Het proberen van producten. Ze weten dat ze naar huis gaan met iets dat hen zeker te weten gelukkig maakt. Jij verkoopt bijzondere producten die de klant blij maken. Maar dat moet iedereen dan wel weten. Misschien kent iedereen jouw winkel in jouw eigen dorp of stad. Maar daarbuiten is het magertjes. Je zou graag wat bekender zijn in de dorpen om je heen. Dan gaan wij je vertellen hoe jouw winkel lokaal beroemd wordt. Dankzij deze online marketingtips krijg jij op Google de aandacht van iedereen die zoekt naar een winkel zoals de jouwe. Dat betekent niet dat jouw showroom morgen al vol is. Daar heb je geduld voor nodig. Maar je moet wel vandaag beginnen. Anders verlies je de strijd van die goedkopere online concurrenten. Vanaf nu ga jij die strijd winnen. Omdat jij beter bent! En dat weet de buurt.

Tip 1: koppel Google Mijn Bedrijf met Google Ads

Je hebt toch al wel een gratis account aangemaakt op Google Mijn Bedrijf? Nu adverteer je op Google. Met die advertenties wil je vooral zoekers uit de buurt bereiken. Nu is Google slim. Maar Google weet niet alles. Jij helpt Google als jij Mijn Bedrijf koppelt met Ads. Want dan kan Google jouw showroom ook een advertentie op Google Maps laten zien.

Tip 2: vertel Google Mijn Bedrijf jouw showroombereik

Jij helpt klanten uit de buurt het beste. Want jouw winkel heeft een gratis bezorging in de omgeving. Jouw gratis ophaalservice is niet landelijk. Of je rekent in vijftien plaatsen geen voorrijkosten bij onderhoud in het huis van de klant. Dat is jouw verzorgingsgebied. En die moet je Google vertellen. Dat kan op twee manieren: hoeveel kilometer om jouw showroom heen jij geen kosten rekent. Of in welke dorpen en steden jouw gratis service geldt. Gedaan?

Tip 3: verzamel eenvoudig recensies met deze link

We vinden een winkel met recensies veel betrouwbaarder. En daarom is het belangrijk dat jij recensies hebt. Google recensies om precies te zijn. Want alleen die zie je al meteen op Google. Een recensie geven maak je zo gemakkelijk mogelijk. Met deze website maak je in twee stappen een linkje. Die stuur je naar elke klant. Hij hoeft alleen maar sterren in te vullen. Een uitleg is niet verplicht. Makkelijk hé. Probeer het maar eens. Geef ons maar eens een recensie.

Tip 4: blog ook op Google

Google Mijn Bedrijf Geen nieuws onder de zon. Maar Google houdt van nieuws. Dat moeten ze namelijk laten zien. En daarom vindt Google haar Mijn Bedrijf zo belangrijk. Want een onderdeel van Mijn Bedrijf is Google Post. Dat doe je eenvoudig. Heb je een nieuw product, een ander nieuwtje én heb je een blog geschreven? Zet die titel en de eerste alinea van dat bericht op Google Post. Noem een gerelateerde plaatsnaam in de titel en klaar.

Tip 5: en promoot jouw acties op Google

Een open dag of een kortingsactie alleen in jouw winkel. Die heb je regelmatig. Die noemen we dan met plezier op de homepage. We laten daar een (dure) banner voor maken. We schrijven een bericht en delen de actie op social media. Maar we vergeten die open dag op het grootste en belangrijkste online platform te zetten: Google.

Tip 6: schrijf plaatspagina’s

Je hebt een prachtige toonzaal vol unieke keukens in Veenendaal. Of een luxe elektrische fietsenwinkel in Barneveld. Of je verkoopt tuinmeubels van duurzaam hout in Ede. Dan wil je in die drie plaatsen gevonden worden. Die drie plaatsen benoem je dan als werkgebied op categoriepagina’s of productpagina’s. Maar iemand uit Utrecht denkt nu dat jouw winkel niet relevant voor hem is. Daarom moet je unieke plaatspagina’s gaan schrijven. Deze plaatspagina noemen wij ook wel lokale landingspagina’s. Dat is een pagina die over jouw product gaat. Voor een inwoner uit Utrecht. Je benoemt jouw product en die plaatsnaam in de titel, de tussenkop en de tekst op één landingspagina. En heb je toevallig al een klant uit die plaats mét een recensie? Die laat je natuurlijk graag (met een foto) zien. Vergeet dan niet om lokale woorden te gebruiken. Je denkt dan nu aan buurt en lokaal. Maar denk ook aan de woorden omgeving, naast, dichtbij en vlakbij.

Tip 7: adverteer lokaal op Google met lokale landingspagina’s

Adverteren op Google in jouw omgeving kost relatief minder geld én is effectief. En je bent relevant voor klanten uit de plaatsen om jouw winkel. Want voor die plaatsen heb je toch al lokale landingspagina’s geschreven. Want jouw klant klikt op trampoline kopen Barneveld en wat is de titel van jouw websitepagina waarop hij klikt? Inderdaad… je raadt het al. Overigens kun je jouw plaatspagina’s ook slim gebruiken op social media...

Tip 8: link naar lokale pagina’s

Een landingspagina wordt sneller gevonden als andere pagina’s of websites naar die pagina linken. Het makkelijkste is om in de footer van jouw homepage te linken naar jouw belangrijkste plaatspagina’s. Maar ook kun je jouw plaatspagina’s naar elkaar laten linken. En adverteer je in jouw regionale klant? Sponsor je een evenement van de sportschool? Werk je samen met het bedrijf van een vriend? En staat jouw naam op de lijst van de ondernemersvereniging of op de website van de gemeente? Stuur hen de links van jouw belangrijkste lokale landingspagina’s met de vraag of ze die link op hun website willen zetten. En jullie worden er allebei beter van als jij de links van hun lokale landingspagina’s op jouw website zet.

Tip 9: help Google structureren en krijg zichtbare gouden sterren

Je typt een concurrent in op Google en je ziet ineens vijf sterren bij een van zijn pagina’s. Het gemiddelde van zijn recensies kun jij meteen zien. Dat heb jij niet. Die informatie noemt Google gestructureerde gegevens. Want Google begrijpt die gegevens niet. Maar met behulp van deze tool kun je Google helpen jouw website nog beter te begrijpen. En het is niet zeker. Maar de kans is dan aanwezig dat jij ook die sterren gaat zien. Bijzondere stenen winkels die online gevonden worden hebben de toekomst! Wordt jouw winkel al gevonden door de juiste klanten uit jouw omgeving?