Terug naar blog

Steel de show op Pinterest met jouw showroom

6 mei 2019
Dat doe je dankzij deze 8 ideeën! Vind je het lastig om creatieve en vooral unieke berichten op social media te posten? Heb je eigenlijk geen idee wat je kunt en moet posten? Een klant stelt een vraag over jouw product in de showroom. En je hebt meteen het antwoord. Daar kun je uren over praten… Maar op social media kan dat niet. Daar kun je niet aankomen met lange teksten over jouw producten. In een tekst kun je niet de beleving kwijt die jouw klant krijgt in jouw winkelshowroom. Maar hoe laat je jouw social mediavolger jouw producten dan wel beleven? Dankzij dit showroom idee steel jij de show. Jouw winkel is uniek. En daar gaat het om op social media. Unieke beelden delen. Jouw showroom is de enige in zijn soort. En dat levert unieke foto’s op. Want foto’s met een witte achtergrond werken gewoon niet op social media. In jouw winkel vertel je jouw complete verhaal. Gevoel en beleving Dat zijn de kernwoorden van jouw showroom. En dat gevoel kun je overbrengen op Pinterest. Je hebt prachtige showroomfoto’s. Die staan waarschijnlijk ergens op jouw computer of op jouw website. Maar die foto’s worden maar weinig gezien. Je hebt ze weleens op Facebook gezet en gebruikt in lokale advertenties. Maar nu doe je eigenlijk niets meer met de foto’s. Terwijl je het unieke beeldmateriaal van jouw winkel gratis opnieuw kunt gebruiken. Als je dat goed doet ga je nieuwe resultaten met bestaande foto’s halen. Daar hebben we een aantal goede ideeën voor.

1.    Geef Pinners een goede reden om jouw profiel te volgen

Showroom Elskamp Heb jij één goede reden dat ik jouw Pinterestpagina moet volgen? Ja die heb je. Dat is jouw unieke showroom. Maar het is belangrijk dat jij die reden benoemt. Dat doe je in de bio van jouw profiel en de beschrijving van jouw borden. Beantwoord de omschrijving op jouw profiel al waarom jij interessant bent?

2.    Zorg dat Pinterest jouw afbeelding begrijpt

Google legt de nadruk op tekst. Teksten worden gevonden door Google. Die tekst ondersteunt afbeeldingen. Pinterest heeft dat ook nodig. Want Pinterest kan niet zien wat jouw afbeeldingen inhouden Dat betekent dat je tijd moet steken in de titel en beschrijving van jouw Pinterest posts. Net als een metatekst van jouw landingspagina op Google is een beschrijving op Pinterest het visitekaartje van jouw afbeelding. Maar nog veel belangrijker zijn de zoekwoorden in jouw beschrijving toegevoegd. Die zorgen er namelijk voor dat jouw afbeelding op Pinterest gevonden wordt. Zoekmachine optimalisatie voor Pinterest bestaat écht! Jouw afbeeldingen op Pinterest gaan met zichzelf concurreren als één afbeelding in meerdere borden staat. Maar ze gaan vooral concurreren als je meerdere afbeeldingen precies dezelfde titel en omschrijving geeft.

3.    Zorg dat jouw website Pinterestproof is

Maar een showroomfoto heeft ook op jouw website een goede alt-titel nodig. Geen afbeelding1 of image2. Maar een juiste omschrijving of zoekwoord. Zorg dan dat elke showroomfoto op Pinterest altijd naar de juiste websitepagina gaat! Maar je moet ook aan jouw websitebeheerder vragen of de metadata van jouw artikelen in orde is. Als je dat zo is maakt Pinterest automatisch een Rich Pin van jouw foto. Dat betekent dat je bijvoorbeeld de prijs of meer productinformatie van jouw product onder de showroomfoto ziet en leest.

4.    Zet jouw catalogus op Pinterest

Dankzij Buyable Pins hoeven Pinners niet jouw website te bezoeken om jouw product te kopen. Want ze kunnen dat product uit jouw webshop ook op Pinterest kopen. Je kunt die producten in geheime borden zetten om te testen met advertenties op Pinterest. Log in op jouw businessaccount en voeg jouw e-commerce platform toe. Dan kan het adverteren meteen beginnen.

5.    Onregelmatig pinnen moeten we voorkomen

Showroom Jansen 2wielers Pinterest vraagt om regelmatige aandacht. Eén keer veel posten en daarna een half jaar niet zorgt voor teleurgestelde potentiële klanten. Dat betekent dat we het liefst elke week foto’s toe moeten voegen aan Pinterest. Pinnen is net zo belangrijk als bloggen. En repinnen van volgers en leveranciers is ook heel belangrijk.

6.    Betaalde advertenties zorgen ook voor betere gratis vindbaarheid

Als je gaat adverteren op Pinterest krijg je meer klikken op jouw afbeeldingen. Dat kost geld. Maar als je gaat adverteren stijgt ook de waarde van jouw Pinterestaccount. En daardoor worden jouw gewone showroomfoto’s ook beter gevonden. En dat is dan weer gratis.

7.    Vergeet nooit dat Pinterest geen direct verkoopkanaal is

Het liefste wil je dat gebruikers klikken op de link van jouw pin en op jouw website terechtkomen. Dan heb je ze op de plek waar jij ze wilt hebben. De droom van iedere bedrijf is dat ze jouw producten aanklikken en meteen op Pinterest kopen. Maar vinden, klikken en bewaren zijn de belangrijkste meetinstrumenten op Pinterest. Maar 100% commerciële content is vaak niet inspirerend genoeg. Pinterest levert veel klikken op. Maar je ziet dat daardoor bouncepercentage hoger is. En dat de sessietijd daardoor lager is.

8.    Daarom moet je de Pinterest tag installeren

Die heb je nodig voor remarketing. Want dankzij Pinterest krijg je meer websitebezoekers die geïnteresseerd zijn in jouw product. Maar ze zijn kort op jouw website. Ze kennen jouw bedrijf eigenlijk niet. Daarom moet je beter kennis gaan maken. Dat kan goedkoop met de mooiste showroomfoto’s op Google Ads. Maak de Pinterest tag aan. En laat jouw websitebeheerder deze tag installeren. En ga aan de slag met remarketing.

Wanneer ga je jouw showroomfoto’s gebruiken op Pinterest?

Showroom Van Essen Keukens