Terug naar blog

Bereik meer consumenten op Instagram in minder tijd

11 juni 2019
Je hebt al prachtige productfoto’s. Maar het lukt maar niet om de aandacht op Instagram te krijgen. Je krijgt onvoldoende aandacht voor de kwaliteitsfoto’s die je in jouw winkel hebt gemaakt. Te weinig likes. Te weinig volgers. Te weinig interactie. Te weinig resultaat. Terwijl je best wel wat moeite steekt in Instagram. Maar het haalt niet uit. Jouw geloof in Instagram ebt langzaam weg. Toch heb je nog steeds het gevoel dat Instagram op dit moment hét social mediakanaal voor jouw bedrijf is. Maar hoe dan? Dan hebben wij wat gratis tips voor je. Een Instagramblog vol tips voor meer resultaten met een klein budget.

1.    Gebruik de juiste zoekwoorden uit jouw zoekwoordenonderzoek

Instagram tips SEO voor Instagram. Ja het bestaat. Weet je al welke belangrijke zoekwoorden veel op Google gebruikt worden? Ja? Ga ze gebruiken! Nog niet? Ga het uitzoeken. Want die zoekwoorden moet je als sowieso in de bio van jouw account gaan gebruiken.  Maar je mist heel veel relevante potentiële klanten als je die keywords niet gebruikt als hashtags. Want een goede post op Instagram heeft minimaal vijf hashtags. Want we volgen tegenwoordig niet alleen personen en bedrijven. We volgen ook hashtags die we leuk en interessant vinden. Overigens hebben hashtags geen zin als ze té breed en té algemene zijn. Want dan worden jullie niet gevonden door relevante en potentiële klanten. Heb je al ideeën voor de schijf van 20? En we adviseren je om die kernwoorden te gebruiken in de ALT-tekst op Instagram. Dat is een alternatieve tekst. Een tekst die jouw foto beschrijft. Officieel bedoeld voor slechtzienden. Maar door die ALT snapt het algoritme van Instagram jouw afbeelding beter. Zo wordt jouw afbeelding eenvoudiger gevonden. Geef daarom elke afbeelding een ALT-tekst mee. Maar houdt het kort. Maximaal één zin.

2.    Hootsuite heeft een gratis account om berichten te plannen

Wist je dat Hootsuite een gratis account heeft? Zo kun je elke week op een vast moment een aantal berichten gaan plannen op Instagram. Dat scheelt tijd. En dan hoef je niet ’s avonds online te zijn. Tot drie social mediakanalen gebruik je Hootsuite helemaal gratis.

3.    Maak een vast en herkenbaar template voor Instagram met Canva

Het is belangrijk dat volgers jouw bericht zien. Maar het is zo belangrijk dat jouw volgers weten dat het een bericht van jouw bedrijf is. Dat kan bijvoorbeeld met de keuze van één filter. Je valt op met jouw bijzondere schrijfstijl. En je zet altijd jouw logo in een foto. Maar dat kan nog beter. Door een mooi template. En dat maakt posten nog makkelijker. Want je zet een foto in jouw Instagramtemplate en je bent alweer bijna klaar. Je hoeft niet te kunnen fotoshoppen om een mooi template voor jouw bedrijf te maken. Dat kan gratis, snel en simpel met Canva. Dat hebben wij ook gedaan.

4.    Tag producten op Instagram met de Catalogus Manager

De producten van jouw webshop wil je verkopen. Wat nu als potentiële klanten jouw producten in via Instagram kopen? Zo haal je simpel een verkoopdrempel weg. Maar Facebook en Instagram weten niet wélke producten jij verkoopt. Behalve als jij dat vertelt. Aan de Catalogus Manager. En dat is heel eenvoudig. Je vraagt jouw websitebeheerder om een zogenaamde shopping feed. Hij geeft je dan een linkje. Dat linkje hoef je allen maar toe te voegen in de Catalogus Manager. En in elk bericht het juiste product te taggen. Jouw potentiële klant gaat dankzij die tag gelijk naar het juiste product. Wat maak je het jouw potentiële klant toch makkelijk… En dankzij Dynamische Product Ads kun je websitebezoekers altijd het product laten zien dat zij al bekeken hebben.

5.    Laat jouw post iets meer opvallen met een leuk lettertype en witregels

Iets dat anders is valt op. Een lettertype dus ook. Met deze tool kun je gratis het lettertype van jouw leuke bericht aanpassen. Heb je een leuk verhaaltje op Instagram getypt. Staat het hele verhaal achter elkaar… Leest niet lekker en valt niet op. Frustrerend hé! Maar dat kun je oplossen. Sinds dit jaar is dat mogelijk. Hoe dan?
  1. Stap één: typ een alinea. Belangrijk is wel: een tekst zonder een spatie aan het einde!
  2. Stap twee: druk op return op het toetsenbord op jouw mobiel.
Klaar.

6.    Meer dan een link in de bio

Instagram houdt helemaal niet van links naar jouw website. Daarom kun je beter maar geen externe links in berichten zetten. De oplossing is de link in jouw bio. Daar kun je een link naar jouw website zetten. Vind jij het ongelofelijk irritant dat je maar één link kwijt kan in de bio van je omschrijving? Elke keer als je iets deelt op Instagram moet jij de link aanpassen. Want die moet wel aansluiten op jouw post. Maar dat kan betekenen dat mensen jouw bericht wat later lezen, de link missen. Wil jij meerdere links laten zien op jouw Instagram en jouw post aanlaten sluiten op een landingspagina? Heb je daar eigenlijk weinig tijd voor? Dan adviseren we je Linktree. Wil je een beter alternatief? Maak dan een speciale landingspagina voor Instagram. Dan kun je ook foto’s toevoegen. Bekijk onze unieke landingspagina voor Instagrambezoekers hier.

7.    Stel vragen in Stories

Instagram 2019 Even een polletje op Instagram zetten. Even vragen wat vrienden van… vinden. Maar ook voor jouw bedrijf is het leuk. Want niets is zo makkelijk om even een meerkeuzevraag in de Stories te beantwoorden. Dankzij die Stories weet je precies wié en hoeveel mensen jouw afbeelding gezien hebben of reageren. Dat is jouw belangrijkste Instagramdoelgroep. Zit je al op Instagram om deze tips toe te passen?