Terug naar blog

Veel bezoekers maar weinig aanvragen of bestellingen? Jouw website gratis optimaliseren met Hotjar

26 mei 2020
Scrollen Hotjar Ik wil meer producten verkopen, meer contactaanvragen of offerteaanvragen... Ik krijg veel websitebezoekers, maar krijg maar geen aanvragen of bestellingen. Waar ligt dat nu aan? Wil jij dat ook met jouw website bereiken? Lees dan verder! Vandaag vertellen we je hoe je met Hotjar je website gratis kunt analyseren en optimaliseren. Je ontdekt namelijk waar websitebezoekers afhaken op jouw website.  Maar dat optimaliseren heeft wel pas zin om jouw website als je voldoende bezoekers krijgt. 

Dus stap 1 is: zorgen voor de juiste bezoekers

Veel bedrijven investeren (veel) geld in een hun website én online marketing. Het is belangrijk dat je jouw geïnvesteerde geld terugverdient.  Daarom zorgen we voor de juiste websitebezoekers: mensen uit jouw doelgroep.  We zoeken uit welke kanalen jij moet inzetten: 
  1. Google Ads (SEA)
  2. LinkedIn 
  3. Facebook & Instagram 
  4. Pinterest
  5. Landingspagina’s (SEO)
We kiezen de kanalen die zoveel mogelijk websitebezoekers opleveren voor de laagste prijs. Want hoe meer bezoekers, hoe groter de kans is dat je klanten genereert.  Nu krijg je veel websitebezoekers, maar dat betekent niet dat je ineens heel veel klanten krijgt. Het is belangrijk dat je een goed product of een dienst verkoopt die jouw doelgroep nodig heeft. Als dat het geval is, dan optimaliseer je met Hotjar jouw website zodat websitebezoekers klanten worden.

Dan komt stap 2: jouw website optimaliseren 

Maar we doen meer! We willen ook zorgen dat ze klant worden. Dat doen we met twee tools: 
  1. Google Analytics 
  2. En dus Hotjar 

Google Analytics 

Met Google Analytics kun je zien: 
  1. Welke pagina’s goed bezocht wordt
  2. Hoe lang bezoekers een pagina bekijken
  3. Hoeveel pagina’s een bezoeker gemiddeld leest 
  4. Of bezoekers jouw website meteen wegklikken of verder klikken naar andere pagina’s (het bouncepercentage) 
  5. Welke pagina’s de laatste pagina zijn die ze bezoeken
Die cijfers gaan we gebruiken in Hotjar. Want we gaan jouw belangrijkste pagina’s analyseren. Voor iedereen is dat weer een andere pagina. Soms is dat de pagina die de meeste bezoekers krijgt. Voor een ander is dat een productpagina of een pagina met het hoogste bouncepercentage.

Hotjar 

Hotjar is een tool waarmee we twee interessante bevindingen kunnen inzien: 
  1. Waar en hoe vaak websitebezoekers klikken. Klikken ze bijvoorbeeld wel of niet op een knop of een bepaalde afbeelding?
  2. Tot hoever bezoekers op een pagina doorscrollen. Komt hij tot halverwege en leest hij bijvoorbeeld wel het stukje tekst over jouw werkwijze en niet over het ontstaan van je organisatie? Allemaal aspecten die je achterhaalt.
Kortom: je ontdekt het surfgedrag van je websitebezoeker.  Een analyse in Hotjar levert bijvoorbeeld de volgende concrete ideeën op: 
  • Niemand vult het eerste contactformulier in van een showroompagina, maar bijna elke bezoeker scrolt wel verder. Daarna volgt er geen invulformulier meer op de pagina. Moet het formulier dan niet lager op de pagina komen?
  • Je hebt een aantal citaten van klanten op een dienstenpagina staan. Daar wordt veel op geklikt, maar dat kan niet, want er zit geen link achter. Moeten we dan niet een recensie pagina maken en zorgen dat klanten kunnen klikken op de recensies?
  • Een video halverwege de categoriepagina krijgt veel klikken. Wil je die dan niet automatisch (zonder geluid) laten afspelen, zodat meer bezoekers de video bekijken? 
  • Bijna alle bezoekers scrollen tot halverwege de productpagina. Maar ze scrollen niet verder dan de helft van de pagina. Ze stoppen bij een prachtige, schermvullende sfeerfoto. Zou je die foto dan toch niet moeten verwijderen? 
Met deze ideeën kun je toch wat?

Gratis Hotjar-account 

Met een gratis Hotjar-account kun je drie pagina’s meten tot 1.000 bezoekers! Daar haal je voldoende verbetertips uit! Ga je aan de slag met Hotjar?  Hotjar heatmap