Terug naar blog

Google Ads lanceert identiteitsverificatie: dit moet je doen

27 januari 2023

Iedereen met een Google Ads account krijgt te maken met identiteitsverificatie. Heb jij een geldig Google Ads account, dan heb je wellicht al bericht gehad hierover. Zo niet, dan kun je de komende tijd een verzoek tot identificatie van Google verwachten. Maar wat houdt de verificatie nu eigenlijk precies in? En waarom doet Google dit? We zetten voor je op een rij wat je aan moet leveren, hoe je dit het beste kunt doen en wat de achtergrond is van Google Ads identiteitsverificatie.

Google verifieert alle Google Ads accounts wereldwijd

Eind april 2020 startte Google met de identiteitsverificatie van Google Ads accounts. Het bedrijf begon daarmee in Amerika, daarna volgden andere landen en sinds 2021 loopt het verificatieproces ook in Nederland. De opzet voor de verificatie stamt uit 2018; toen besloot Google de verificatie in alle landen gelijk te trekken. De verwachting is dat het enkele jaren zal duren voordat Google klaar is met wereldwijd alle accounts verifiëren.

Adverteerderverificatie-stappen Hulp nodig?

De stappen van het verificatieproces van Google Ads

Hoe gaat de identiteitsverificatie van Google Ads in zijn werk? Wanneer je van Google een e-mail ontvangt, start je eenvoudig het proces door in het bericht op de button ‘aan de slag’ te klikken. Het verificatieproces voor Google Ads bestaat uit een aantal stappen, waaronder:

  • Bevestig je organisatienaam. Daar hoort ook een document bij waarmee je het bestaan van je organisatie aantoont. In de volgende alinea lees je welke documenten je hiervoor kunt gebruiken.

  • Geef het organisatie-adres op. Straat, huisnummer, postcode, plaats land. Indien van toepassing een huisnummertoevoeging zoals etage- op appartementsnummer etc.

  • Voeg het registratienummer toe. 

  • Geef je naam en je identiteitsbewijs op.

  • Geef je adres op. Op dezelfde manier als het zakelijke adres, dus straat, huisnummer, postcode, plaats land. Indien van toepassing een huisnummertoevoeging zoals etage- op appartementsnummer etc.

Daarnaast vraagt Google in het onderdeel ‘Mijn bedrijf’ om extra bedrijfsinformatie.

Wat heb je nodig voor de verificatie?

Het is handig om voordat je het proces start de benodigde documenten te verzamelen. Dat scheelt tijd en je hoeft het proces niet te onderbreken omdat je een document dat je nodig hebt niet kunt vinden. Dit heb je nodig: Als identiteitsbewijs gebruik je één van de volgende documenten:

  • Geldig EU-paspoort

  • EU-identiteitskaart

  • EU-rijbewijs

  • EU-verblijfsvergunning

Als bestaansbewijs voor je organisatie kun je één van de volgende documenten gebruiken:

  • Oprichtingsakte of bewijs van inschrijving.

  • Uittreksel uit het handelsregister.

  • Certificaat voor de btw-registratie.

  • DUN-certificaat.

Persoonlijke gegevens niet allemaal verplicht

Met Nederlandse paspoorten en identiteitskaarten heb je het recht om informatie die niet noodzakelijk is voor de identificatie onleesbaar te maken. Staan er op je identiteitsbewijs of ander document bijvoorbeeld vingerafdrukken of je burgerservicenummer? Die heeft Google niet nodig, dus die mag je afschermen. Hetzelfde geldt voor je (pas)foto, die mag je afschermen.

Waarom verifieert Google alle accounts?

Google stelt dat het verifiëren van alle accounts nodig is om, in hun eigen woorden ‘een veilige en betrouwbare advertentie-ervaring’ voor gebruikers te garanderen. Google wil het gebruikers makkelijker maken om te weten wie de adverteerder is en waar deze is gevestigd. Daarnaast wil Google het vertrouwen van gebruikers vergroten door te tonen dat de adverteerder door Google is geverifieerd. In de praktijk werkt het als volgt: is een adverteerder geverifieerd, dan kan een gebruiker die meer wil weten over een adverteerder op een pijltje naast de URL van de advertentie klikken. De gebruiker krijgt dan de volgende informatie te zien: organisatienaam en vestigingsplaats van de adverteerder en of deze is geverifieerd. Gebruikers kunnen dan beter afwegen of ze op de advertentie willen klikken of niet.

Wat gebeurt er als ik niet mee wil werken?

Nadat je de e-mail met instructies hebt ontvangen, heb je dertig dagen de tijd om te antwoorden. Heb je na 30 dagen nog niet geantwoord, dan schorst Google je account. Google stelt de identificatie verplicht, dus wil je niet meewerken dan kun je weinig anders doen dan je account opzeggen.

Zijn er vervolgacties?

Vaak is de identiteitsverificatie voldoende, maar Google kan in bepaalde gevallen om meer informatie vragen. Op basis van de antwoorden die je geeft op de vragen in het gedeelte ‘Mijn bedrijf’ bepaalt Google of aanvullende informatie noodzakelijk is. Vraagt Google om meer informatie, bijvoorbeeld over je bedrijfsvoering dan krijg je voor het antwoorden wederom 30 dagen de tijd. Kom je er niet uit? Schroom niet en stel je vraag.

Neem contact op