Terug naar blog

Beter vindbaar in Google met een goede FAQ

18 november 2019
Het is heel gewoon dat als je iets wilt weten, je mobiel pakt en naar Google gaat.  Stel je voor dat je jouw kind een nieuwe fiets voor zijn verjaardag wilt geven. Je wilt graag weten welke kinderfietsen het beste uit de landelijke fietstest komen. In Google type je: welke kinderfiets … jaar is het beste getest? Wat is het dan vermoeiend als de eerste, de tweede of zelfs de derde pagina geen antwoord op jouw vraag geeft.  Dat overkomt je tegenwoordig vaker. Je krijgt regelmatig een verkeerde pagina te zien als je een lange vraag aan Google stelt. De eerste pagina’s van Google gaan wel over het onderwerp van jouw vraag, maar geven niet de informatie die je precies zoekt.  En dat terwijl je snel wilt weten naar welke fietsen je straks in de winkel moet kijken. Snel swipe je de website weg en klik je op het volgende resultaat. Maar ook daar vind je de verkeerde informatie…  Herken je die ergernis en wil je voorkomen dat jouw (potentiële) klanten hetzelfde ervaren? Dan is het van belang dat je weet hoe het kan dat Google in 2019 nog steeds moeite heeft met het beantwoorden van vragen. 

Een van de redenen is de trage ontwikkeling van Voice Search

In 2015 voorspelden experts dat we Google.nl niet meer zouden gebruiken. Maar de ontwikkelingen zijn anders gegaan dan verwacht. Want nu blijkt dat 70% van de Nederlanders dagelijks nog steeds naar Google Search gaat. We stellen nog weinig letterlijke en lange vragen aan de Google Assistant of Siri. Of gebruik jij wel dagelijks Voice Search? De focus van Google lag daardoor niet op lange vragen. Maar eind oktober kondigde Google een grote verandering aan. Door een nieuwe ontwikkeling die Bert heet, begrijpt Google hele zinnen beter. Voor de ‘Bert’-update begreep Google vaak niet hoe belangrijk en relevant kleine woorden zijn. Daardoor begreep Google jouw vragen niet helemaal. Want voor Bert had het algoritme moeite met de betekenis van woordjes zoals niet, geen, met, zonder, naar, tussen en én.

Maar Bert brengt daar verandering in 

Een groot deel van onze informatieve vragen zijn product- of dienstgerelateerd. We zoeken informatie over voordelen en nadelen, prijzen, productspecificaties, vergelijkingslijstjes en noem het maar op.  Google gaat door Bert beter antwoord geven op complete vragen. Bert zorgt voor een verandering die inspeelt op Voice Search en dat biedt kansen voor jouw bedrijf. De verwachting is (opnieuw) dat Voice Search volgend jaar wel echt gaat groeien.  Als jij een echte klantvraag of een synoniem van die vraag op jouw website beantwoordt, zorgt Google dat jouw website bovenaan staat. Omdat jij het beste en meest relevante antwoordt aanbiedt.  Wil je dat jouw doelgroep weet dat ze een product of dienst bij jou kunnen kopen? Dan is het belangrijk dat ze weten dat jij dat product of die dienst aanbiedt. Dat betekent dat ze jouw bedrijf in ieder geval moeten kennen. Door hun vragen te beantwoorden, komen ze met jouw bedrijf in aanraking. Tijdens deze (eerste) kennismaking heb jij de kans om hen een zo goed mogelijk beeld van jouw bedrijf te geven. Met antwoorden help jij hen en krijgen ze een goed gevoel over jou. Dat betekent niet dat ze meteen jouw product of dienst kopen, maar je stijgt wel in aanzien en waarde.  Al die vragen over een onderwerp beantwoordt je op goede landingspagina’s, die overzichtelijk en snel te lezen zijn. Dat noemen we een FAQ of een lijst met veelgestelde vragen.  Dit betekent dat de FAQ op dit moment een van de belangrijkste SEO-hulpmiddelen is om je te onderscheiden. Want een goede FAQ maakt jouw interessant voor jouw potentiële klant. En daardoor stijgt jouw website in Google. 

Want Google wil dat jij relevant bent 

Maar wanneer ben je dat dan? Het nieuwe algoritme van Google betekent niet dat je nu ineens moet bedenken welke vragen potentiële klanten zouden kunnen stellen. Het gaat juist om bestaande vragen. Dat zijn echte vragen die potentiële en bestaande klanten minimaal een keer aan je gesteld hebben. Online of offline, dat maakt niet uit.  Het is ook niet de bedoeling dat je vragen op jouw website gaat zetten, puur en alleen omdat je vragen wilt stellen en beantwoorden. Stel jezelf daarom altijd de vraag: zijn die vragen relevant? Je moet zo veel mogelijk vragen verzamelen, maar kwaliteit gaat boven kwantiteit. Google prikt namelijk door jouw vragen heen, want dankzij Bert kunnen ze beoordelen of jouw vragen en antwoorden interessant zijn of niet. 

De juiste zoekwoorden in jouw FAQ 

Wat gebeurt er als je de vragen van jouw FAQ in Google typt: hoeveel zoekresultaten zijn er zichtbaar? Hoe meer resultaten, hoe belangrijker die vraag is.  Daarnaast blijkt uit een zoekwoordenonderzoek hoe jouw potentiële klanten zoeken. Weet jij welke zoekwoorden dat zijn en komen die zoekwoorden terug in jouw veelgestelde vragen?

Kun je zonder een goede FAQ?

Een lijst met vragen en antwoorden is natuurlijk niet verplicht. Maar dan vergeet je dat er heel veel potentiële klanten zijn die wel naar jouw product of dienst zoeken, maar nog niet per se vandaag willen kopen. Wil je die klanten mislopen? Door jouw FAQ komen potentiële klanten (voor het eerst) met jouw bedrijf in aanraking. En jij hebt hen in het vizier, want je weet dat ze in ieder geval interesse hebben in jouw product of dienst. Bedenk daarnaast eens: hoe vaak vul jij meteen na het vinden van de juiste informatie op een website een contactformulier in of vraag je meteen een offerte aan?

Goed voorbeeld doet goed volgen

Een goed voorbeeld van een FAQ die inspeelt op vragen van potentiële klanten, vind je op de Sinterklaaspagina van Bol.com. Laat je inspireren en doe er je voordeel mee.