Terug naar blog

Je verspilt veel tijd en geld zonder je doelgroep goed te beschrijven

11 maart 2020
Veel ondernemers zijn erg vaag over hun doelgroep en dat is niet gek. Want een doelgroep betekent dat je moet kiezen: je zegt hardop dat je voorkeur hebt voor een bepaalde groep mensen en die graag als klant wilt.  Maar wil je serieus aan de slag met online marketing, moet je keuzes maken. Of heb jij een onbeperkt marketingbudget?  Een beperkt budget betekent simpelweg dat je moet kiezen. Want je kunt niet iedereen in Nederland of jouw provincie bereiken. En al zou je dat kunnen, heeft dat zin?

Maar iedereen is mijn klant… ik wil geen klanten mislopen

Misschien denk je nu: dat maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Iedereen aan wie ik geld kan verdienen is een interessante klant.  Nee! Want… De kans is groot dat jij klanten hebt die je eigenlijk liever niet als klant wilt hebben. Denk eens aan die ene klant die altijd zeurt of diegene altijd maar vragen stelt over jouw werk en je nooit helemaal vertrouwt. En dan zijn er altijd klanten die jouw product of dienst wel willen hebben, maar niet willen betalen... Word je blij van die klanten? Waarschijnlijk werk je liever voor klanten die blij worden van jouw product of dienst én aan wie je geld aan verdient. Zet daarom vandaag nog alle kenmerken van jouw doelgroep op papier. Daardoor kunnen wij jouw online marketingbudget gebruiken om potentiële klanten te benaderen die jouw bedrijf geld opleveren.  Concreet is onze vraag: aan wie wil jij het liefst jouw producten of diensten verkopen?

Je moet weten wie jouw ideale klant is

Die ideale klant heeft een aantal eigenschappen. Veel ondernemers die wij spreken, weten die kenmerken ongeveer wel. Het staat alleen niet op papier. Terwijl je hier maar twee dingen voor hoeft te doen: 
  1. Neem twee of drie ideale klanten in gedachten. Welke namen komen nu naar voren?
  2. Beschrijf hen. Welke kenmerken en eigenschappen hebben ze? Denk bijvoorbeeld aan hun:
    • Leeftijd
    • Woonplaats- of regio
    • Geslacht
    • Soort woning
    • Waarde van de woning
    • Gezinssituatie
    • Levensfase
    • ...
Al die informatie heb je nodig voor een goede online marketingstrategie. Want heb je dit helder, dana kunnen we gericht jouw ideale klant bereiken op Google, Facebook, Instagram, Pinterest… welk kanaal je ook gebruikt.  Ga je hier vandaag nog mee aan de slag? Pak een pen en papier en schrijf op wie jouw ideale klant is en waarom.