Mijn website levert nauwelijks of geen klanten op. Ik krijg online maar geen offerteaanvragen, bestellingen of contactaanvragen. Een van de mogelijkheden is dan om aan de slag te gaan met een brochure. In deze blog lees je waarom en hoe een brochure jou nieuwe klanten kan opleveren.
Waarom een brochure?
Een brochure is een van de makkelijkste manieren om leads te genereren. Je geeft de brochure ‘gratis’ weg, maar wel in ruil voor contactgegevens. Vaak vragen wij een naam, mailadres en/of telefoonnummer. Die gegevens kun jij gebruiken om websitebezoekers te bellen of te mailen en ze te overtuigen om klant te worden. Iemand die een brochure aanvraagt is in ieder geval geïnteresseerd in jouw product of dienst. Die mensen moet je benaderen, want de kans is groot dat zij klant willen worden. Je kunt ze daarnaast opnieuw benaderen met een remarketing advertentie en een mailing. Heb je nog geen brochure? Vaak heb je al voldoende product- of projectfoto’s om eenvoudig een mooie brochure te maken. Hoe je dat doet, vertellen we ook.
Hoe verzamel je klantgegevens met een brochure?
Dankzij de brochure hebben we antwoord op de volgende vraag: wat moet een bezoeker op jouw website doen? Je wilt dat hij een brochure downloadt. Nu je dit weet, kun je aan de slag. Als je dat op de volgende manieren slim doet, ga je klantgegevens verzamelen. Met jouw brochure in het achterhoofd:
Kun je websiteteksten, landingspagina’s en blogs schrijven en verwijzen naar de brochure.
Weet je welke aanbieding je kunt inzetten met Google Ads.
Weet je waar je advertenties op social media over moeten gaan.
Concreet kun je dan het volgende gaan doen:
1. Op jouw website
Op jouw website vertel je over jouw producten of diensten en jouw bedrijf. Maar vaak heb je zoveel te vertellen... In een brochure kun je meer achtergrondinformatie vertellen. Daardoor heeft de brochure meerwaarde en heeft een websitebezoeker een goede reden om zijn gegevens achter te laten voor een brochure. Je wilt dat zoveel mogelijk websitebezoekers jouw brochure downloaden. Met behulp van een pop-up melding kun je jouw websitebezoeker attenderen op jouw brochure.
2. In Google Ads
Google Ads levert de beste resultaten op met een concreet doel: dat noemen we conversies. Een brochure aanvraag is zo’n conversie. We geven Google Ads dan de opdracht om te zorgen voor zoveel mogelijk brochure aanvragen binnen jouw budget. We meten die resultaten met een bedankpagina. Dat is een pagina waar een bezoeker op terecht komt als hij de brochure aanvraagt. Daarnaast zijn er altijd veel websitebezoekers die jouw brochure niet downloaden. Met een remarketing advertentie kun je ze wederom bereiken en alsnog overtuigen de brochure aan te vragen.
3. Met advertenties op Facebook & Instagram
Facebook heeft een unieke advertentie ontwikkeld: leadformulieren. Facebook heeft deze informatie vaak al van jouw doelgroep. Want Facebook weet alles van jou en mij. Wanneer je een leadformulier gebruikt voor brochure aanvragen, zijn vaak de naam, mailadres en/of telefoonnummer van potentiële klanten al automatisch ingevuld. Dat maakt het aanvragen van een brochure heel laagdrempelig. Potentiële klanten hoeven zelfs niet meer naar jouw website door te klikken, maar kunnen in Facebook of Instagram zelf de brochure aanvragen. Net als in Google kun je ook met Facebook & Instagram remarketing advertenties maken. Zijn dat geen redenen om met jouw brochure aan de slag te gaan? Heb je nog geen brochure? Volgende week geven we je 7 tips waar je op moet letten als je die brochure maakt of laat maken.