Terug naar blog

Resultaten op jouw website meten met behulp van een bedankpagina

9 januari 2020
Wanneer je een contactformulier op een website invult, wil je toch zeker weten dat het formulier verzonden is? We houden niet van onzekerheid. Die kan ontstaan als je na het invullen van een formulier geen bevestiging ontvangt. Het is fijn als je na het contactformulier op een bedankpagina terechtkomt die je vertelt dat jouw aanvraag verzonden is.  Maar… zo’n bedankpagina is niet alleen fijn voor een websitebezoeker, maar ook voor jouw bedrijf. Met behulp van die pagina kun je namelijk goed meten of jouw website ook resultaten oplevert, zo’n resultaat op jouw website noemen we ook wel een conversie Er zijn verschillende conversies, denk bijvoorbeeld aan:
  • Het downloaden van een brochure. 
  • Het maken van een kennismakingsgesprek of afspraak. 
  • Het aanvragen van een offerte. 
Wil je bijvoorbeeld dat jouw brochure zoveel mogelijk gedownload wordt? Met behulp van Google Analytics stellen we dan in dat dat jouw doel is. Dat doen we door een bedankpagina te maken (samen met jouw websitebeheerder) waar iemand op terecht komt na het downloaden van jouw brochure. Als iemand op die bedankpagina komt, weet je zeker dat hij jouw brochure heeft gedownload. Hierdoor weet je hoeveel brochures er gedownload worden.  Maar die bedankpagina levert nog meer op. Dankzij een bedankpagina kun je conversies instellen op Google en social media. Dan kunnen wij zorgen dat niet random websitebezoekers, maar jouw potentiële klanten jouw brochure downloaden.

Voorbeeld uit de praktijk

Een klant van ons ontwerpt en bouwt exclusieve keukens. Vorig jaar hebben zij een nieuwe website laten bouwen en zijn ze aan de slag gegaan met SEO en SEA. Om leads te genereren, kunnen websitebezoekers een brochure aanvragen. Tot begin dit jaar kregen ze een aantal aanvragen per kwartaal. Dit aantal is de afgelopen maanden toegenomen tot 30 per maand! Omdat we niet precies wisten hoeveel brochures er aangevraagd werden, hebben we een bedankpagina gemaakt. Nu richten we ons met Google Ads op brochure aanvragen. We kunnen hun advertenties nu beter sturen en we weten hoe goed campagnes lopen. Dat betekent onder andere we weten wat een brochure aanvraag ongeveer kost.  Wil je meer weten over bedankpagina’s en de mogelijkheden voor jouw website?