Terug naar blog

Hoger in Google door jouw belangrijkste websitepagina’s (regelmatig) aan te passen

27 november 2019
Als je gaat Googlen, wil je toch zo snel mogelijk de juiste informatie lezen? Kies je dan voor een artikel, blog of landingspagina uit 2015 of 2019? De kans is groot dat je dan klikt op de pagina van dit jaar. Want de kans is het grootst dat die informatie klopt. Want die informatie is actueel. 

Google verandert, verander jij mee?

Scoren in Google wordt ‘eerlijker’. Dat komt doordat Google steeds slimmer wordt en met zijn tijd meegaat. Het algoritme van Google leest jouw website en begrijpt beter waar jouw pagina’s over gaan dan een paar jaar geleden. Maar Google heeft ook door wanneer jij trucjes gebruikt. Het is bijvoorbeeld niet meer nodig om het woord ‘fietsenwinkel Amsterdam’ exact vijf keer in een tekst te noemen, zoals vroeger de SEO-regel was.  Google zoekt namelijk de website die het best overeenkomt met de zoekvraag en -resultaten. Als jij de zoekvragen het beste beantwoordt, sta jij hoger in Google. Dat is fijn voor de consument, maar ook voor jouw bedrijf. Want websiteteksten worden beter leesbaar voor jouw potentiële klant. En voor jou wordt schrijven leuker, want je kunt je beter richten op inhoud en kwaliteit dan op zoekwoorden. 

Maar klanten veranderen ook

Google gaat steeds vaker op zoek naar nieuwe content. Omdat de vragen van jouw potentiële klanten veranderen. De meeste ondernemers kiezen er dan voor om eens in de zoveel tijd te bloggen. Dat is de meest bekende optie en een goede keuze, want bloggen is onmisbaar om te scoren in Google.  Maar het verversen van bestaande content wordt vaak vergeten. Dus de bezem erdoor een content herschrijven, aanpassen en bijschaven! Hoewel Google zelf zegt dat het een leugen is, blijkt dat Google het aanpassen van bestaande teksten bijna belangrijker vindt dan nieuwe blogs. Het bedrijf zegt zelf dat hun algoritme te slim is en het trucje van nieuwe content doorheeft. Maar Nexxite bewees dit jaar dat actuele content ervoor zorgt dat een website hoger in Google staat.  Het verbeteren van bestaande landingspagina’s is namelijk een goed teken. Het is een bewijs dat jij jouw site netjes onderhoudt. Google wil voorkomen dat bezoekers informatie lezen die over de datum is. Mede daarom krijgt een goed boek een nieuwe druk.  Kijk daarom bijvoorbeeld de eerste vrijdag van maand kritisch naar een van je belangrijke pagina’s of beste blogs. Het aanpassen van een websitepagina gaat veel sneller dan de tijd die je kwijt bent met het schrijven een nieuwe blog. Want je hoeft niet een nieuw onderwerp te bedenken, een structuur te maken en een hele nieuwe tekst te schrijven. En die blog of landingspagina deel je dan weer opnieuw op social media.  Vergeet overigens niet dat het toevoegen van een zin, het veranderen van jaartallen of het toevoegen van een hyperlink onvoldoende is. Dat is te weinig voor Google om op te merken. Verander dus minimaal een alinea. Denk eens aan de volgende voorbeelden:

1. Leuke (kortings)acties

Je hebt bijvoorbeeld kortingsactie, die geldig was tot afgelopen maand. De websitepagina heb je verwijderd, want die korting geldt niet meer. Maar daarna vergeet je dat je de actie noemde op jouw landingspagina. Een websitebezoeker vind je in Google en klikt op jouw actie. Hij baalt, want die actie geldt niet meer. Of je hebt elk half jaar drie weken lang een grote kortingsactie. Die weken krijg je korting als je jouw oude matras inlevert voor een nieuw matras. Die actie post je niet alleen op social media, maar op de landingspagina. Met de titel ‘goed bed’ benoem je die actie ook. Na de actieweken verwijder je de alinea over de actie. Eventueel schrijf je een nieuwe aanvullende alinea. 

2. Projecten waar je trots op bent

Of stel dat je hovenier bent. Je werkt vooral in de regio Zwolle en daarom heb je een lokale landingspagina met de paginatitel ‘hovenier Zwolle’.  Elke maand voer je wel een mooi project uit in Zwolle. Een keer in het kwartaal kies je het mooiste project van de afgelopen drie maanden. Die zet je op de website en deel je op social media. Het is dan belangrijk dat je niet alleen foto’s toevoegt op de website, maar dit project uitgebreid beschrijft. Want tekst begrijpt Google, foto’s en video’s niet.  Maar dat is pas de eerste stap. De tweede stap is het schrijven van een kortere samenvatting van het project. Die voeg je als voorbeeldproject toe op de landingspagina hovenier Zwolle. Je linkt vanuit jouw landingspagina naar het project en zorg dat die projecten ook linken naar jouw landingspagina. 

Vergeet niet: voor wie schrijf je teksten?

Vergeet niet dat je een landingspagina vooral voor jouw websitebezoeker aanpast. Want Google wordt nooit een klant van jouw bedrijf. Het gaat er toch echt om dat jouw website potentiële klanten bereikt, zodat ze jouw website vinden én bezoeken. En jouw website wordt gevonden als die relevant is voor die potentiële klanten.  En denk eraan: een tekst is nooit perfect en kan altijd beter. Daarom is het voor iedereen beter dat je jouw websitepagina’s continu aanpast. Zelfs voor jou, want je leert er zelf ook veel van. Je gaat beter leren schrijven, je moet je opnieuw verdiepen in een onderwerp en in jouw klant, je leert meer over scoren in Google...

Ben je nog niet helemaal overtuigd?

Niet helemaal. Want ik heb al zo weinig tijd, terwijl ik niet zeker weet of het wat oplevert.  De tijd die je aan het schrijven en aan het optimaliseren van content kwijt bent, kun je zo terugverdienen. Helemaal als je berekent hoeveel je bespaart als je nieuwe content moet schrijven of laten schrijven.  Je kunt inderdaad bijna niet per uur of tot op de komma uit te rekenen wat die geactualiseerde content oplevert, maar het is wel mogelijk om een goede inschatting te maken. Laat je inspireren door Frankwatching.