Terug naar blog

3 Fundamentele SEO tips voor lokale online vindbaarheid

31 oktober 2021

Het belang van goede lokale online vindbaarheid is het afgelopen jaar alleen maar verder toegenomen. Mede dankzij corona, lockdowns en social distance zijn potentiële klanten steeds vaker digitaal te vinden. Het digitale medialandschap is dan ook fors veranderd. Dit betekent dat steeds meer bedrijven van offline naar online zijn gegaan. Maar, wees gerust je bent niet te laat. Er liggen nog voldoende kansen om je lokale vindbaarheid een enorme boost te geven.

‘46% van de zoekopdrachten in Google is lokaal gericht, bijna een derde doet een aankoop’

Uit cijfers van Google blijkt dat 46 procent van de mensen die op hun smartphone iets lokaal zoeken, de locatie binnen één dag bezoekt en 28 procent van deze lokale zoekopdrachten resulteert in een aankoop.

‘Slechts 2% kijkt verder dan de eerste 10 zoekresultaten in Google’

Slechts 2% van de mensen kijkt verder dan de eerste 10 zoekresultaten in Google. Dit betekent dat je weet waar je aan kan gaan werken. Juist, aan je lokale online vindbaarheid. Er zijn verschillende acties die je kunt verrichten. We halen drie belangrijke factoren naar voren:

3 Tips voor lokale SEO

1. Google Bedrijfsprofiel

Heb je al een Google Bedrijfsprofiel-account? Tijd om direct in actie te komen en een Google Bedrijfsprofiel aan te maken.  Google maakt het mogelijk voor je bedrijf om een bedrijfspagina aan te maken zodat Google je bedrijf herkent en daardoor kan tonen in de zoekmachine. het aanmaken voor een Google Bedrijfsprofiel account is kosteloos en heeft direct een positief effect op je lokale zichtbaarheid. Wil je weten hoe je een Google Bedrijfsprofiel inricht?  In een volgende blog leggen we je stap voor stap uit hoe je een Google Bedrijfsprofiel inricht.

Google Bedrijfsprofiel aanmaken in 5 stappen

2. Lokale organische zoekopdrachten

Zorg dat mensen je kunnen vinden op lokale zoekopdrachten. Stel dat je hovenier bent in Barneveld. Zorg er dan voor dat je naast je technische SEO ook content schrijft op basis van plaatsnamen. Dus als je ook actief bent in de plaatsen of steden rondom je vestiging creëer je content rondom de diensten of producten die je levert + plaatsnaam. Zorg wel dat je unieke teksten schrijft. Andersom ranken je pagina’s niet succesvol. Weten hoe je dit aanpakt? Laat een reactie achter. Dan helpen we je opgang.

3. Autoriteit verkrijgen

Positief reviews geven jouw website meer autoriteit. Want uiteindelijk is iedereen gevoelig voor goede recensies. Verzamel daarom reviews voor je website en spring eruit in Google. Voor zowel Google, je website of via een externe tool kan je reviews verzamelen. Daarnaast kan je jouw website meer autoriteit en domein sterke geven door lokale linkbuilding. Door relevante backlinks te verkrijgen en uit te wisselen met lokale bedrijven krijgt je website meer sterkte qua domein. Ga sponsorships of samenwerkingen aan of kijk hoe je elkaar kunt steunen en helpen met backlinks en zorg beide voor positieve invloed op lokale vindbaarheid. Meer weten over lokale linkbuilding? Stuur een berichtje dan geven we je tips en helpen we je op weg.

Neem dan contact op