Klanten gericht benaderen op social media

Group of people

Het is vrijdagmiddag. Het is vier uur. En dat betekent bijna weekend. De werkzaamheden voor deze week zijn bijna voorbij. Je hebt net een lang overleg gehad over een nieuw boekhoudprogramma. Je zit nog even op LinkedIn om een bericht te plaatsen over een nieuwe collega die deze week begonnen is. Je typt het bericht en op hetzelfde moment valt je oog op een advertentie van MoneyMonk. Daar hebben we het net nog over gehad. Gratis een maand proberen zonder kleine lettertjes. Een perfecte boodschap van de advertentie. Je klikt en maakt een proefabonnement aan. Een maand later zijn jullie klant…

En dat doen we met behulp van een mooie foto op Facebook of Instagram en een korte video op YouTube.

Bereik nieuwe klanten

Altijd inzicht in advertentieresultaten

Een hoger klikpercentage dan concurrenten

De mogelijkheden van social media advertenties

  1. Potentiële klanten die jouw bedrijf nog niet kennen
    De kracht van social media is enorm! Dankzij social media kan jouw bedrijf eenvoudig een potentiële klant (opnieuw) benaderen. En dat met verschillende soorten content. De eerste keer laat je een video op YouTube van jouw nieuwe product zien. De volgende keer ziet hij een foto op LinkedIn. En de derde keer vertoont Instagram een kortingscoupon. Betaalde advertenties op social media betekenen elke keer een uniek contact met potentiële klanten.
  2. Potentiële klanten die jouw bedrijf al wel kennen
    Daarnaast krijgt jouw website misschien al veel bezoekers. Die allemaal ‘vergeten’ het contactformulier in te vullen of een betaling af te ronden. Die websitebezoekers zijn wel geïnteresseerd in jouw product of dienst. Maar ze zijn nog geen klant. Daarvoor hebben bestaan social media remarketingadvertenties. Dat betekent dat een websitebezoeker die geen actie heeft ondernomen op social media een advertentie te zien krijgt. Bijvoorbeeld van de dienst of het product dat hij op jouw website bekeken heeft. Elke klant is uniek. Daar speel met dynamische advertenties. Zo krijg iedere potentiële klant de juiste advertentie te zien: een advertentie op maat. Tenminste… als we die advertenties gemaakt hebben.

Hoe maken we advertenties die presteren?

Welke doelstelling wil jij behalen met social media advertenties?

  • Wil je dat meer naamsbekendheid?
  • Wil je interesse in jouw producten aanwakkeren?
  • Wil je dat mensen jouw producten of diensten zien?
  • Wil je producten verkopen via social media?

Wie is de doelgroep van jouw bedrijf?

We bepalen jouw doelgroep. Dankzij bijvoorbeeld de volgende vragen: wie komen er überhaupt op jouw website? Wat zijn de kenmerken van jouw online klanten: mannen of vrouwen? Hoe oud zijn ze en waar wonen ze? Wat is hun beroep en welke functie hebben ze? Zijn ze voor de eerste keer op mijn website?

 

Op welk social mediakanaal moet ik adverteren?

Nu weten we wat en wie jullie willen bereiken. Maar op welk social media kanaal bevindt die potentiële klant zich vooral? Zit ik al op dat kanaal? Welk soort content en welke tone of voice past bij mijn bedrijf?

 

 

Hoe maken aansprekende advertenties?

We willen samen de beste advertenties maken. Die triggeren en meteen de aandacht trekken. Zodat potentiële klanten klikken. Dankzij korte en prikkelende teksten. Met een scherpe foto of video. En een slimme call-to-action te gebruiken.

 

Heb je een landingspagina met een actieknop?

Een advertentie is stap één. Maar waar komt een potentiële klant terecht als hij klikt? Heb je een goede landingspagina of productpagina waar hij een actie kan ondernemen? En komt die pagina waar wat je in de advertentie beloofd? Zoals een uniek product. Een perfect klantverhaal of een triggerende bedrijfsvideo.

 

Hoe optimaliseren we de advertenties continu?

De social mediakanalen geven ons de juiste cijfers om jouw advertenties te meten en te vergelijken. En dan kunnen we verbeteren. Wanneer wordt er het meest geklikt op jullie advertenties? Welke foto of welke tekst presteert het best? En presteert Utrecht beter dan Gelderland?

Vragen die we veel krijgen

Hoe bepaal ik het juiste social mediakanaal?

Als je weet wie jouw doelgroep is, kun je dat bepalen met behulp van de volgende cijfers en feiten:

Zo weet je je dat tieners vooral Instagram, daarna Facebook en daarna Snapchat gebruiken.

Dat onze millennials (geboren tussen 1980 en 2000) zich ook op Facebook en Instagram bevinden. Daarna komt LinkedIn met als ‘hekkensluiter’ Snapchat.

De generatie X (geboren tussen 1960 en 1980) gebruikt ook nog steeds vooral Facebook. Ze gebruiken als tweede social mediakanaal LinkedIn en een klein beetje Instagram en Pinterest.

De ‘babyboomers (geboren voor 1960) zijn heel actief op Facebook. LinkedIn en Instagram hobbelen onderaan een heel klein beetje mee.

Waar moet ik op letten bij social media?

Dit is een heel brede vraag. Maar het is altijd belangrijk dat je:

  • Dat je actief bent op Instagram en Facebook. Dat je minimaal twee keer per week een bericht plaatst op Instagram. Hetzelfde geldt voor Facebook. LinkedIn heeft de behoeft aan een wekelijks bericht.
  • Dat je op de juiste tijdstippen berichten plaatst. Een leuke vraag voor jezelf is: wanneer zit of zat ik op LinkedIn en Instagram of Facebook?
  • Dat je goed nadenkt over de keuze van de doelgroep wanneer je gaat adverteren op LinkedIn en Facebook en Instagram.
Hoe krijg ik klanten met behulp van Instagram?

Met behulp van advertenties. Alleen wel als je een product of dienst verkoopt dat tot de verbeelding spreekt. Als bijvoorbeeld hovenier of webshopeigenaar.

Wanneer wij advertenties maken voor Instagram, letten wij op vier dingen. Vier succesfactoren van een goede advertentie op Instagram zijn:

  1. Het kiezen van de juiste ‘soort’ doelgroep op Instagram en daarna het invullen van de juiste kenmerken van deze doelgroep. Dit noemen we ook wel de juiste targeting.
  2. Een aansprekende advertentie die opvalt.
  3. Een goede websitepagina waar iemand op terecht komt wanneer hij klikt op jouw advertentie. Een websitepagina die goed gedesigned is, de juiste vragen beantwoord en het mogelijk maakt om een actie te ondernemen (bijvoorbeeld een product kopen of een offerte aanvragen).
  4. Geeft de advertentie een goed sfeerbeeld van jouw product, dienst of bedrijf?
Hoe moet ik adverteren op social media?

Hier hoef je niet over na te denken. Dit doen wij volledig voor jou. Met behulp van Facebook Manager voor Instagram én Facebook en LinkedIn Manager voor LinkedIn.

Het enige dat jij hoeft te doen is:

  • Bepalen hoeveel jij maximaal uit wilt geven aan social media advertenties.
  • Foto’s en video’s leveren voor goede advertenties. Beeldmateriaal dat je al hebt of laat maken.
  • Samen met ons naar de resultaten van social mediacampagnes kijken.
Hoe krijg ik dan inzicht in mijn social mediacampagnes?

Wij werken altijd vanuit het account van jouw bedrijf. Zo kun jij altijd jouw eigen advertenties bekijken.

Daardoor ontvang jij ook updates over de kosten en de resultaten van jouw advertenties. Elke maand ontvang jij een overzicht in jouw eigen mailbox. Dit rapport nemen we met je door als je dit wilt. Zodat jij de resultaten van jouw advertenties begrijpt.

Hoe krijg ik klanten met behulp van Facebook?

Met behulp van advertenties.

Wanneer wij advertenties maken voor Instagram en Facebook, letten wij op drie dingen. Drie succesfactoren van een goede advertentie op Instagram of Facebook zijn:

  1. Het kiezen van de juiste ‘soort’ doelgroep en daarna het invullen van de juiste kenmerken van deze doelgroep. Dit noemen we ook wel de juiste targeting.
  2. Een aansprekende advertentie die opvalt.
  3. Een goede websitepagina waar iemand op terecht komt wanneer hij klikt op jouw advertentie. Een websitepagina die goed gedesigned is, de juiste vragen beantwoord en het mogelijk maakt om een actie te ondernemen (bijvoorbeeld een product kopen of een offerte aanvragen).
Hoe genereer ik klanten met behulp van LinkedIn?

Wil je bijvoorbeeld nieuwe werknemers werven of verkoop je aan andere bedrijven? Dan kun je niet zonder advertenties op LinkedIn.

LinkedIn is dan niet het social mediakanaal om direct producten of diensten te verkopen. LinkedIn is wel het perfecte kanaal om zakelijke naamsbekendheid te genereren.

Daarnaast is LinkedIn heel geschikt om een advertentie of bericht te sturen naar potentiële klanten die je eenmalig bijvoorbeeld op een beurs gesproken hebt.

Waarom is het ene bedrijf wel en het andere bedrijf niet succesvol social media advertenties?

Succes hangt af van positieve antwoorden (ja) op de volgende vragen?

  1. Past mijn bedrijf wel op dat social mediakanaal?
  2. Bereik ik mijn doelgroep wel op dat social mediakanaal?
  3. Ken ik mijn doelgroep goed genoeg?
  4. Weet ik wat mijn doelgroep aanspreekt?
  5. Heb ik de juiste actie voor social media?
Hoe bepaal ik mijn doelgroep op social media?

Als eerste moet je dan weten wie jouw ideale klant is.

Kijk dan of dit klopt met de werkelijkheid: wie komen er nu überhaupt op jouw website? Wie volgen jou op social media? Daarnaast bekijken we de kenmerken van jouw websitebezoekers.

Dan weet je wie jouw doelgroep écht is. Want jouw doelgroep is een groep mensen die interesse heeft in jouw producten of diensten?

Hoe betaal ik social media advertenties?

Social media werkt met een dagbudget. Net als Google. Dat bedrag geef je elke dag maximaal uit.

De doelstelling bepaald of jullie betalen per klik of per view.

 

Kan ik social media volledig aan jullie uitbesteden?

Dat kan! Onze kracht ligt in het bedenken van creatieve advertenties en berichten. Maar wij hebben dan wel visuele content (foto’s en video’s) van jullie nodig.

 

Wanneer is remarketing op social media interessant?

Wanneer je websitebezoekers wilt benaderen die bijna toe zijn aan een aankoop. Dat zijn websitebezoekers die bijvoorbeeld:

  • Een of meerdere producten hebben bekeken.
  • De pagina van jouw diensten een aantal minuten hebben bekeken.
  • Een product in het winkelmandje hebben gestopt.
  • Een of meerdere blogs gelezen hebben.

 

Levert remarketing op social media wel resultaten op?

Ja.

Uit onderzoek blijkt dat er vaker geklikt wordt op remarketingadvertenties op social media dan op alle andere remarketingadvertenties (advertenties op Google en op andere websites). Maar het is wel belangrijk dat jij zeker weet dat jouw websitebezoekers op LinkedIn, Facebook of op Instagram zitten.

Vinden mijn potentiële klanten mij dan niet irritant?

Wanneer jij jouw klant wekenlang met dezelfde advertentie achtervolgd ben je inderdaad irritant. Dan ben je een online stalker.

Daarom gebruiken we verschillende advertenties. We werken bijvoorbeeld met drie advertenties. De eerste advertentie krijgt de potentiële klant de eerste twee dagen na zijn websitebezoek te zien. Na drie tot vijf dagen krijgt hij een tweede advertentie te zien. Heeft hij nog steeds geen aankoop gedaan of een offerte aangevraagd? Na een week krijgt hij een derde advertentie te zien.

Heeft iemand op jouw remarketinglijst al een aankoop gedaan of een offerte aangevraagd? Dan wordt deze klant verwijderd uit de remarketinglijst. Niets is vervelender dan een advertentie te zien van een product dat je net gekocht hebt.

En we zorgen ervoor dat ze jouw advertenties niet te vaak zien. Een goed advies is maximaal vijftien keer per maand. Maar is de periode tussen websitebezoek en offerteaanvraag of aankoop een paar maanden? Dan kun je er beter voor kiezen om jouw advertentie maximaal vijftien keer in die paar maanden te vertonen.

Is mijn doelgroep niet te slim voor remarketing?

Remarketing werkt ook heel onbewust. Dit heeft alles met onze hersenen te maken. Jouw potentiële klant is bijvoorbeeld bezig met zijn zomervakantie. Hij heeft op jouw website jouw vakanties gezien. Onbewust is hij daar mee bezig. En dan ziet hij jouw advertentie. En hij denkt: bah irritant. Maar uit onderzoek blijkt dat niemand ‘te slim’ is om niet beïnvloed te worden door remarketing advertenties. Een groot gedeelte van deze personen gaan een aantal dagen daarna alsnog Googlen naar jouw bedrijf.

Dit is het kenmerk van remarketing op social media. Omdat je met beeld werkt. En beeld blijft iedereen onthouden.

Ik heb geen webshop. Is remarketing op social media dan wel interessant?

Remarketing is een heel goed middel voor webshops. Maar remarketing is altijd interessant. Als jij online nieuwe klanten wilt genereren kun je eigenlijk niet zonder remarketing.

Het is wel belangrijk dat je weet hoeveel tijd een potentiële klant nodig heeft om een beslissing te maken. Hoeveel dagen, weken of maanden heeft jouw potentiële klant nodig voordat hij een offerte aanvraagt? Wat is de periode tussen de eerste keer dat hij Googel en op jouw website terecht komt en het moment dat hij contact met jou opneemt?

Daarnaast moet je weten hoe en wanneer jouw potentiële klant naar jou zoekt. Maar dat weten we dankzij Google Ads al!

Te nieuwsgierig en wil je meer weten?

We staan open voor vragen

Jouw vragen over social media zijn als een lastige leuke uitdaging. Jouw vragen zijn als vraagstukken die er écht toe doen. Die dus opgelost moeten worden. Stel je vraag vandaag nog. Het liefst nu. Volgens onze klanten bijten we niet.

Stel een (moeilijke) vraag
We staan open voor vragen
1