Group of people

Een grondige marktanalyse als bodem voor een goede marketingcampagne!

Koninklijke Philips NV

Group of people
Group of people

Breathcompanion

Breathcompanion

Philips, ooit begonnen met lampen, heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een ‘toonaangevende aanbieder van gezondheidstechnologie’. Hiermee richten ze zich op ‘het verbeteren van de gezondheid van mensen en het bereiken van betere zorgresultaten binnen het gehele gezondheidscontinuüm, van gezond leven en preventie tot diagnostiek, behandeling en thuiszorg.’

Eén van de doelgroepen waarvoor Philips thuiszorgapparatuur ontwikkelt, zijn mensen met COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease). Dit is een longziekte waarbij de longen beschadigd zijn. Iemand met COPD kan dus moeilijker ademhalen en heeft minder energie.

Het draagbare apparaat dit Philips voor deze groep heeft ontwikkeld heeft BreathCompanion.  Het apparaat geeft patiënten die COPD hebben hulp bij het ademhalen en stuurt gegevens daarover naar een app die je kan uitlezen op je smartphone. Zo krijgt de patiënt tips om zijn ademhaling te verbeteren.

Wat is de marketinguitdaging?

Om genoeg geschikte testers voor de Breathcompanion te vinden, wilde Philips een grote campagne met enquête uitzetten. Philips heeft SEObureau ingeschakeld om de doelgroep voor de Breathcompanion in kaart te brengen en deze doelgroep te benaderen voor verder onderzoek.

 

 

women SEO Bureau

Hoe is de uitdaging

behaald?

 

  1. Doelgroep in kaart brengen op basis van data

We hebben een dag met het team van Philips samengezeten om alle data die Philips al had verzameld samen te voegen met de data van de zoekmachines. Hiervoor gebruikt SEObureau een eigen tool die gebaseerd is op IBM Watson. Uit deze data zijn verschillende segmenteerde doelgroepen ontstaan. Hieruit bleek dat ‘ouderen met COPD die graag nog een paar jaar fit willen blijven’ de belangrijkste doelgroep was. Hier is vervolgens verder op ingezet.

  1. Doelgroep benaderen met behulp van Facebook Audience Insigths

Facebook Audience Insights is een Facebook tool die het mogelijk maakt om de doelgroep van je advertenties helemaal te specificeren. Ook is het mogelijk om ‘look-a-likes’ te maken. Dit houdt in dat je de data invoert van mensen die al interesse hebben getoond en tegen Facebook zegt: ‘we willen meer mensen zoals deze profielen.’ Facebook zoekt dan zelf naar geschikte mensen om de advertenties aan te tonen.

  1. Doelgroep benaderen via remarketing

Bij remarketing laat je specifieke advertenties zien aan mensen die al eerder op je website zijn geweest. Dit betekent dat we de traffic van de website hebben geanalyseerd en de potentiële testers eruit gehaald hebben. Deze groep hebben we vervolgens benaderd via Facebook advertising.

Resultaat?

Deze campagne heeft honderden resultaten opgeleverd van mensen met COPD die voor Philips een enquête hebben ingevuld of hebben mee gedaan aan een persoonlijk gesprek.

Ook een

soortgelijke uitdaging?

Heb jij ook een marketinguitdaging die je graag aan ons wilt voorleggen? Dan willen we je graag ontmoeten. Maak een vrijblijvende afspraak om te kijken wat wij als SEObureau voor jou kunnen betekenen.

Neem contact op
women SEO Bureau
1